Alla inlägg under mars 2016

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2016 19:29

Varit ute på en utflykt och på hemvägen från Hofsnäs och Torpas stenhus stannade vi bilen då vi fick se ett fantastiskt blått sken på Åsunden vatten och is och på andra sidan ser vi ett gult hus. Kunde inte motstå att fotografera men vad var det för stort gult hus som vi såg har malt i hjärnan hela eftermiddagen?

 

Plötsligt kom jag att tänka på en romansvit, som jag förvisso inte läst men hört talas om. Ramlade 25- öringen ner som ordspråket säger. Det gula huset är ett av ”Gårdarna runt sjön


Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2016 06:00

 

För att vara säker skickade jag ut frågan på facebook och Kajsa skrev Nej, det är ett bi.

Inte vilket bi som helst utan det är Ett hunungsbi (Apis mellifera) skrev Martin

Det är inte lätt tycker jag att se men fick ett tips av Calle Jätteenkelt tips för att se om det är en blomfluga: Om den har antenner (som den här) är det ett bi eller en geting. Om den saknar dem (dvs har jättekorta antenner) så är det en blomfluga.

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2016 05:45

I vårteckens tidevarv är vårblommor i och för sig ett vårtecken blev det lite som grädde på moset när årets först bin dök upp
     
                  
 

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2016 05:15

I vårteckens tidevarv är vårblommor i och för sig ett vårtecken

 

                     

Blev det lite som grädde på moset när årets första bin dök upp också och dessa bilder kommer jag att lägga ut här på bloggen i morgon  

Av Bengt Bertilsson - 18 mars 2016 06:15

Förr sa man ”Ved ska vara sågad och klyvd före påsk.

 

"Annars går dymmeln i veden”

 

Veden är nu uppsågad men det återstår att klyva den men det är påsk först i nästa vecka så vi får se om jag hinner annars tror jag inte det gör så mycket om det drar ut någon vecka då påsken kommer tidigt i år.

 

Vän av ordning om du tycker det är upplagt i travar och inte slängt i en hög beror detta på att ytrymmet för veden är begränsad och den yta jag fått nu ledigt där skall veden ligga som jag skall klyva  

 

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2016 13:54

Våren nalkas både den metrologiska som den verkliga våren kommer vårdagjämningen mittemellan kommande vecka.

Dök två vårtecken upp i skyn kan vi bokstavligt säga för vårt tran par har dykt upp även detta år ute på det stora gärdet.

Sen ett lite mer udda kanske skogsduvorna hörs kuttrande i skogsbrynet och då kan jag räkna av 2 vårtecken till och njuta att våren som kommer så sakteliga  är i min omgivning

Ved

Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2016 05:15

Årets ved har kommit hem till gårdplanen och sysselsättningen räddad några veckor framleddes

 

Ett rejält lass som vanligt 22 kubik lär det vara

     

Lilldrängen var här i helgen och kollade


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards