Alla inlägg den 30 april 2016

Av Bengt Bertilsson - 30 april 2016 05:15

Månen fascinera de flesta och jag jaga den varje gång och fota den fast jag har hundratals bilder kan jag inte låta bli.

 


Någon gubbe ser jag inte, men det sägs att vi satt gubbar på månen kan vi se med det mänskliga ögat kratrar och dessa bör vara stora då avståndet 370 300 km

 


Dåvarande Sovjetunionen var först med mycket – bland annat med att flyga förbi månen, landa på månen och ta kort på dess baksida – men det var amerikanerna som först landsatte människor på månen. Den första bemannade månlandningen ägde rum 1969 med Apollo 11, klockan 21:18 svensk tid den 20 juli. Klockan 3:56 morgonen därpå tog astronauten Neil Armstrong, följd av Edwin Aldrin, de första mänskliga stegen på månens yta.

Därefter följde ytterligare fem månlandningar – Apollo 12, 14, 15, 16 och 17. Totalt har 12 personer stått på månens yta; två i varje expedition. Senaste gången någon satte sin fot på månen var i december 1972, då Eugene Cernan och Harrison Schmitt från Apollo 17 tillbringade 75 timmar där, vilket bland annat resulterade i att de återvände till jorden med 110 kg sten- och markprover.

Trotts detta så tycker jag mig inte hört så mycket av dessa utflykter Det sägs att vi satt mänskliga fötter på den tillhör dock de skeptiska om

Månen fascinera de flesta och jag jaga den varje gång och fota den fast jag har hundratals bilder kan jag inte låta bli.

Dåvarande Sovjetunionen var först med mycket – bland annat med att flyga förbi månen, landa på månen och ta kort på dess baksida – men det var amerikanerna som först landsatte människor på månen. Den första bemannade månlandningen ägde rum 1969 med Apollo 11, klockan 21:18 svensk tid den 20 juli. Klockan 3:56 morgonen därpå tog astronauten Neil Armstrong, följd av Edwin Aldrin, de första mänskliga stegen på månens yta.

Därefter följde ytterligare fem månlandningar – Apollo 12, 14, 15, 16 och 17. Totalt har 12 personer stått på månens yta; två i varje expedition. Senaste gången någon satte sin fot på månen var i december 1972, då Eugene Cernan och Harrison Schmitt från Apollo 17 tillbringade 75 timmar där, vilket bland annat resulterade i att de återvände till jorden med 110 kg sten- och markprover.

Trotts detta så tycker jag mig inte hört så mycket av dessa utflykter Det sägs att vi satt mänskliga fötter på den tillhör dock de skeptiska om

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards