Alla inlägg den 1 september 2016

Av Bengt Bertilsson - 1 september 2016 05:15

Passerat ett kalhygge i min omgivning under flera år och sett de körskador som finns där efter utkörningen av virke, hade förväntat mig att dessa skulle åtgärdas av berörda skogsbolag som körde ut virket eller av skogsägaren. Kalhygget består av två avverkningar, den första har nu björk och gran bäddat körvägen till den senast avverkningen


     

När jag nu läst vad skogsstyrelsen skriver i på sin hemsida verkar detta inte vara nödvändigt och troligen åligger det inte skogsföretaget att åtgärda detta då detta inte infattas i en försäkring då avståndet inte är tillräckligt.

           

Första biten av körvägen har normala körskador som troligen snart växer igen med gräs, är det efter ca 100 m som de första hållorna finns där djupet är ca 1 m i de största är längden 4 - 5 m och på mitten en jordvall som är enda sättet att komma vidare på.

                   

Skogsavverkningen är dels utförd i en liten slänt men uppe på toppen finner jag ett större kalhygge som är markberett och planterat.

                         

För en skogsmulle se mer markberedningen ut som en misshandel av naturen men sägs enl experter vara bra för återväxten vilket kan stämma, men samtidigt river upp mer sår också i marken och bör öka avrinningen i detta område som är lite kuperat.

 

Men har ett av de större skogsbolagen varit inblandade bör det väl vara riktigt gjort eller kanske är det tvärt om. Skall egentligen inte som privatperson kanske lägga mig i skogsskötsel kontra naturvårdsintressen är dessa bilder mer en reflektion som jag springer på när jag är ute i min omgivning

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards