Alla inlägg under november 2016

Av Bengt Bertilsson - 16 november 2016 05:15

Oavsett var vi bor tror jag vi hittar små upplevelser som fascinera oss. En del kan vi bevara andra fastna i vårt minne och seende är det detta som gör det goda livet värt att leva.
Tidigare här på bloggen har jag dokumenterat två små bokträd som jag kan se från min farstutrappa och även alla som passera på vår byväg mellan Berghem och Hajom kanske lagt märke till dessa.
Trodde jag fångat deras glöd av hösten färger tidigare blev det likt en uppenbarelse se moder sol måla ett spektra som verkligen jag ser som ett bokbål eller två brinnande buskar av höstglöd några dagar senare

     

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 15 november 2016 05:15

Morötterna har inte blivit skördade och plötsligt så låg snö över mitt grönsaksland när vi gick in i november månad . Tur var dock jag hade lagt ett lakan över beståndet som skydd då jag hade på känn att frosten var på gång hade jag inte räknat med snö.

 

Nätet som ligger över är till för att skydda mitt grönsaksland för besök av både två som fyrbenta gäster som älskar det jag odlar.  

 

Egentligen ingen fara på taket enl ordspråket fick de stå några dagar till, men sen så kom det prognoser på rejält väderomslag och flera dagar kyla med 5 – 6 grader då blev det skördefest

 

Nöjd med skörden,

 

Förvisso alla vänner av ordning och reda kanske den kunde varit bättre om jag inte planterat så tätt. Är mina 8 kg har vi morötter ett bra tag

Av Bengt Bertilsson - 14 november 2016 05:15

Så kan det gå när jag glömmer ta in regnmätaren på hösten blir det att ta in den och tinna upp det frusna vattnet

 

mäte jag detta till 35 mm regn

Av Bengt Bertilsson - 13 november 2016 05:15

Ute på hagen ett säkert hösttecken i månadsskiftet okt/nov blir plötsligt trädet nere vid bäcken vit som det var rimfrost i grenverket

     

Är det dock inte detta utan Sälgen som blommar utan Jolster

     

 

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 12 november 2016 05:15

Min vandring gick uppför mestadels och även om höjden inte var helt obekant så hade jag aldrig varit upp på denna förr. När jag sen vandra nedåt på nytt kommer jag fram till välbekanta områden men jag kom från fel håll såg det helt annorlunda ut i mina ögon.

                           

I månadsskiftet okt/nov blev det många skogspromenader då jag upptäckte något jag inte upptäckt fast jag bott här i 35 år så hittade jag naturen runt hörnet i princip där jag kan finna fantastiska vyer och en natur som får mig att tro jag befinner mig annorstädes för så vacker natur har jag inte sett här förr

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 11 november 2016 05:15

I månadsskiftet okt/nov blev det många skogspromenader då jag upptäckte något jag inte upptäckt fast jag bott här i 35 år så hittade jag naturen runt hörnet i princip där jag kan finna fantastiska vyer och en natur som får mig att tro jag befinner mig annorstädes för så vacker natur har jag inte sett här förr. Följ med på en bildutflykt

                         

 

 

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 10 november 2016 05:15

På en av mina skogspromenader i början på november fann jag svamp

             

Noterbart samtliga var färdiga för frysen då det varit 6 minusgrader under natten

Av Bengt Bertilsson - 9 november 2016 05:15

Tolkning efter betraktaren kan få det att likna kanske både det ena som det andra liknar det en brinnande buske

 

Är det mer kanske höstglöd visar hösten upp sig i sin färgprakt i en bok

        

Kung Bore börjar visar upp sig och hjälper till att (upp) lysa

         

Kommer moder sol och bladen lyser  

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards