Alla inlägg under januari 2017

Av Bengt Bertilsson - 23 januari 2017 10:40

 

En liten vattendroppe satt på sin kvist och tilldrog mitt intresse för nog är det någon inne droppen

   

Finns det de som hänger och dingla där bara för sig själv också

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2017 05:15

Ett grässtrå kan för världen se mycket annorlunda ut beroende på väderleken kan skapelsen skapa något av något som annars mer verkar vara dött under denna årstid. Dagen till ära runt nollan och dimman löättade aldrig denna dag glimmade gräset på förmiddagen

       


Av Bengt Bertilsson - 21 januari 2017 19:25

Ingen dag egentligen att notera, grå och disig. Dimman låg som ett lock här över och lättade aldrig denna dag hör jag att det varit strålande solsken på andra platser.

 

Av Bengt Bertilsson - 20 januari 2017 12:40

Årets första fågelsträck 20/1 bestod av ett 50 tal skränande gäss eller är det svanar för samtidigt framförde ett trumpetliknande oväsen mellan grupperingarna när de flög lite kors och tvärs i organiserad oordning mellan Viskadalens och Surtansdalgång.

           
Stod jag på min farstutrappa och beskådande dessa som troligen inte visste de var eller vart de skull hän fick de till slut fram ett sträck

 
Solsken från en nästan klar himmel

 

Utetemperaturen visar + 7,3 och innetemperaturen den stiger i takt med att solen värmer genom fönsterrutan. Känns det som jag eldar för kråkorna bara för att få varmvatten

Av Bengt Bertilsson - 19 januari 2017 05:15

Spår i snön, men frågan vem är det som gått här då började jag fråga runt och fick svar från en av mina vänner att detta bör vara en Ekorre. 

 

Någon har föreslagit Grävling också men då spåren dyker upp plötsligt och försvinner lika plötsligt har vi gemensamt kommit fram till Ekorre.

 

Linsskyddet är 6 cm i diam   så är det någon som har annat förslag hör av er

Av Bengt Bertilsson - 18 januari 2017 05:15

Nog för att en gran kan barra i jultid finns det en som barrar rejält varje år

 

men kommer igen varje år och att se detta barrträd på hösten är en färgprakt

 

Lärk, lärkträd eller europeisk lärk är ett barrträd i familjen tallväxter som, till skillnad från de i Sverige betydligt vanligare granen och tallen, fäller sina barr på hösten.

 

Lärkträdet ingår i släktet lärkar som rymmer cirka 10 arter.

 

Fakta Wikipedia

 

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2017 09:29

Soluppgång bakom mitt skogsbryn och himmel i horisonten som jag kan se mitt fönster och från Farstutrappa där jag kan stå/sitta och njuta av naturens skådespel.
               
Bildspel tagna idag den 17/1 i arla morgonstund Kl. 7,46 - 8,36  togs två slutbilder Kl.9,16   o 9,22 så snabbt förändra sig himmeln
                            

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2017 00:15

Det sägs att om vi hittar ett dött djur så skall detta anmälas till myndigheterna men i detta fall tveksamt

 

För att det skall vara meningsfullt att undersöka döda vilda djur krävs, för de flesta undersökningar, att kroppen är i gott skick.

 

En dött djur som legat ute ett eller ett par dygn i sommarvärme är många gånger alltför förruttnad för att en diagnos ska kunna ställas. Var denna förvisso djupfryst men den var inte dagsfärsk och var nästan tom på sitt innehåll

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards