Alla inlägg under januari 2017

Av Bengt Bertilsson - 7 januari 2017 12:45

Detta till våra två barnbarns Leo och Hugo stora glädje då de är här över helgen. Fast det går inte att förutspå väder numera igår 16,6 minus och svampsäsongen alla redan igång. Föll det ett par cm snö i natt som kanske får ligga kvar en dag om inte regnet som är på antågande här över då temperaturen visar på plusgrader i skrivande stund är det kylan under som får den att ligga kvar lite lägre.
Leo och Hugo väntade otåligt på att det skulle bli ljust och när klockan var 8 då gick de inte att hålla inne ut det var bara att ge sig ut. Men den stora frågan blev var ligger pulkor och tefatet någonstans?
In och hämta ficklampa och lysa i vedboden ingen där då kom Hugo ihåg kolla på andra sidan på vedboden och efter att vi lyckats få upp en fastfrusen dörr ser vi pulkan och tefatet och sen blev det åkande av. Det är ingen stor backe men vikingagraven till avloppet den får duga

                         

Det roliga tog dock snart slut blev det snörullning och eftermycket stånk och stön stod där två snögubbar.

             

Det blev en lite till sen

           

När klockan närmade sig 10 då blev det varm chockad och bulle på farstutrappan

   

Av Bengt Bertilsson - 7 januari 2017 05:15

Det händer mycket på det stora godset som kan vara värt att notera för det är något som inte stämmer. Det sägs förvisso attt det går att hitta svamp under hela året men för flertalet brukar säsongen vara några månader på sensommaren och in en liten bit på hösten.

 

Så nu väntar vi på en ny säsong skall börja blev jag något överraskad när jag tittade ut mot en av våra vinbärsbuskar jag har på tomten

 

Ser det inte ut att vara svamp,

 

Djupfryst också

 

Det var faktiskt bara den 6 januari 2017, temperaturmätaren visade på minus 16,6 i arla morgonstund och det var inte frivilligt som jag gick ut direkt. Under dagen så blev det mildare och solen tittade fram under förmiddagen kom molnen senare på eftermiddagen steg temperaturen till bara minus 5,1.

 


Av Bengt Bertilsson - 6 januari 2017 18:18

Radio 7 uppmärksamma inlägget på bloggen och insändaren

Boende reagerar på järnvägsbrister

 
 
Järnvägsräls med spik uppdragen på Viskadalsbanan. Foto: Bengt Bertilsson
 
 
1 av 2
Foto: Bengt Bertilsson

Skicket på järnvägen mellan Borås och Varberg har kritiserats länge. Boende utmed banan reagerar nu på väl synliga brister.

– Där ligger en spik bredvid rälsen, där fattades spikar, det var spikar som var uppdragna. Som tur var hade jag kameran med och fotograferade och reflekterade om det verkligen ska vara på det här viset, säger Bengt Bertilsson som bor i Berghem om hur rälsen såg ut vid övergången vid kyrkogården i Skene.

– En vacker dag kommer ju rälsen att lossna om man inte gör något åt det, säger han.

Viskadalsbanan är klassad som en lågtrafikbana men det går fortfarande en hel del persontåg och godstrafik på banan.

Laga efter varje godståg
Men underhållet har kritiserats länge, spåren är så dåliga att Trafikverket beslutat om sänkt hastighet och i höstas beskrev regionrådet Birgitta Losman i SVT skicket så dåligt att man i princip måste gå ut och reparera banan efter varje godståg som passerar.

– Det är absolut inte bra och det här ska vi självklart kontrollera, säger Christer Ahlin, ansvarig för underhåll region väst på Trafikverket.

Banan är säker att åka på
Ahlin medger att Viskadalsbanan är en av Trafikverkets mindre bra banor men den är säker att åka på, säger han.

– Svar ja, den fyller säkerhetskraven och vi har säkerhets- och underhållsbesiktning på den här banan utförd.

Vad gör ni nu då?

– Jag kommer att se till att vår entreprenör åker ut och gör en besiktning av läget, givetvis, säger Christer Ahlin, Trafikverket.

Av Bengt Bertilsson - 6 januari 2017 05:15

Häger eller en Hägring

 

Så upplever jag dettta och blir lika fascinerad varje gång den dyker upp här vid Ringebäcken övre tillflöde.

 
Tittade ut och ser den landa på vägen ca 150 m från mig, gick den där och strosade ett tag blev den troligen skrämd av något eller så såg den att runt trädridån finns det matnyttigt

       

I år har jag inte sett bäcköring men grodor och annat småkryp kanske finns det, Har hittade även flodmussla i vattendraget lite unikt.

 

Får hålla lite extra koll nu ett par dagar den brukar hålla till här nämligen ett par dagar och flyga utmed vägen som Ringebäcken flyter bredvid

Av Bengt Bertilsson - 5 januari 2017 05:15

Men en liten istapp fick mig på fall i förgår. Var på toaletten och plötsligt så hör jag det rasslar till uppe på taket. Detta var inte första gången jag hörde detta så jag tog det lugnt. När jag senare gick och öppnade ytterdörren och där på gräsmattan nedanför takrännan ligger en isbit.

 

Trotts nytt ventilationsrör mer trattformad och utan tak

 

Bildas det kondens och det hade varit rejäl kyligt måndagsdygn men ner runt – 10 grader och nu blev det väderomslag. Temperaturmätaren visade plötsligt plus och det låg ett duggregn i luften uppstod det kontens på nytt och när det tinnat en stund så släppte istappen.

 

Nyfiken i en strut så tog jag på mig rock och andra skodon och gick nedför trappan och sätter ner foten på cementplattan och vips så försvann denna under mina fötter och där fall gubben som en fura pladask och det gick tusen tankar genom huvudet och sen gjorde det Jäv… ont.
Jag bannade mig själv ensam hemma ingen telefon med mig. Låg där och försökte resa mig kom tanken inget brutit hoppas jag för då är det kört och vilken tur jag inte slog i huvudet i nedersta trappsteget. När jag försökte resa mig då försvinner fötterna under mig så skithalt är det på cementen att jag fick krypa till gräsmattan för att komma upp.

 

Tog mig in till slut och då kommer jag på jag måste fotografera och skicka bilden till berörda hantverkare för deras kännedom och eventuell framtida åtgärder som skall göras för att rätta till detta. Så där går jag ut på nytt något haltande och mycket försiktet hinner jag in och då ringer telefon. Det är hustrun som hör av sig och då fick jag fiskarna värma och orolig hon blev gamla gubbar skall ha broddar på sig

Av Bengt Bertilsson - 4 januari 2017 05:15

Ena stunden solsken andra stunden Lützen dimma

 

Under en av mina skogspromenader fick jag uppleva ett fenomen av hur dels naturen påverka och av väderleksskifte i luften.

 

På himlavalvet lyste en sol och temperaturen visade denna dag 4 + njöt jag där jag gick fram, ensam och allena, inte en kotte syntes till.

 

Noterade jag plötsligt att hängen på björken alla redan var stora.

 

Visade sig vara en kotte som av någon anledning hängde på en björkgren

 

När jag gått nästan gått färdigt min runda och närmade mig hemmet då växlar väderleken

 

Solen försvinner och dimslöjorna börja komma

 

Dess närmare jag kom hemmet dess dimmigare blev det och temperaturen visade nu bara +2

 

Av Bengt Bertilsson - 3 januari 2017 05:15

Våga du åka på denna järnväg

 

Där det fattas spik och sitter det spik så är det på väg att krypa av själv.

 

Alliansregeringen lovade 2012 att de ska satsa på järnvägsunderhåll. Men av detta såg vi inte mycket av när det gäller Viskadalsbanan. De fick avgår också och ny regering tillträdde och denna sa att Järnvägsunderhållet är en högprioriterad fråga, enligt infrastrukturministern Anna Johansson (S) när hon var på besök i Sjuhäradsbygden i höstas.

Nu är det 2017 men våga vi åka på Viskadalsbanan månntro i framtiden?

 
Underhållet är så åsidosatt att man i princip måste gå ut och reparera banan efter varje godståg lär
regionrådet Birgitta Losman MP sagt i höstas inför budgetarbetet och detta är kanske en sanning med modifikation är det dags för politikerna i Marks kommun att reagera och agera om de vill ha en järnväg mellan Borås – Varberg i framtiden som går att köra tåg på utan fara för rälsbrott.  

 

Eller så har de inte sett spåren och har då ingen koll på infrastrukturen tillstånd när de säger vi skall satsa på järnvägen i framtiden.

 
Underhållet är så åsidosatt att de kör numera med nedsatt hastighet, vilket är fullt förståeligt efter att bevittnat hur det ser ut när jag var vid övergången vid kyrkogården i Skene vid årsskiftet att rälsen inte sitter fastspikad i slippersen.

 

Det fattas spik och sitter det spik så är det på väg att krypa av själv sprickan mellan rälsbalkarna är så bred som 2 cm eller så är det någon som försöker få tåget att spåra av och försöker dra upp spiken.

Av Bengt Bertilsson - 2 januari 2017 05:15

Årsskifte och ett besök vid Kvarnbäcken

 

Nog kan vi tro det är en annan årstid än vinter nu när vi ser vattennivån i fallet är minimalt

 

Här skall det vara en fors för det första och sen skall det vara is i fallet och omgivningen skall vara snöbetäckt

 

Men så icke det lyser mer av grönska och temperaturen när detta foto tog var + 8 grader

 

Sista bilden är från 20/12 2015  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards