Alla inlägg den 17 februari 2017

Av Bengt Bertilsson - 17 februari 2017 05:15

Körskador i vår natur är vanligt att jag upptäcker när jag gör mina skogspromenader. Söker mig ofta utanför vägnätet som är idag inte är utmärkt på kartor och GPS söker jag mig via gamla vägnät och skogsstigar som förfäderna använt och kommer då ofta bakvägar där andra knappt tror det är möjligt att gå. 

       
Denna gång letade jag efter en äldre vägar/stigar som på äldre kartor leder från en plats som heter Stenbacken förbi Småsjöarna upp till Skene skog. Stigen slutar i tomma intet enl GPS:en och ibland var stigen svår att hitta då naturen växt igen ibland går den intill skogshygge och då kan stigen använt som körvägar kom jag fram först en liten antydning någon kört med tyngre maskiner tidigare.

   

En del markägare rätta till dessa andra gör det inte och på några ställen är det på små sträckor att ingen bryr sig.

Skulle det bli ett inferno av körskador av grövre kaliber måste jag påstå som Sydved kört med sina skogsmaskiner i sin ambition att köra ut gallringsvirke åt skogsägaren

         
Spåren är meterdjupa på sina ställen och jag har använt mig av mina gångstavar som måttstock. De har använt sig av grot för att bädda men detta har inte räckt till

       

Innerligen tacksam för att det inte var vattensjukt då hade det varit omöjligt att gå i spåren.  De vattenhål som fanns låg det ett tunt istäcke som sprack när man steg på dessa. Att det varit ett tungt fordon som gått fram märktes då den hängt på sitt underrede och om det är kedjor liknar det mer bandvagnspår.

 
Att det krävdes kraftiga band/kedjor kanske går att se då den skulle upp närmare 100 m brant backe som idag är en isbana. Att rätta till detta lär bli svårt då det krävs andra maskiner men inte omöjligt om det överhuvudtaget kommer att rättas till.

 

Allt tyngre maskiner i skogen i kombination med allt mildare vintrar gör att risken för körskador på mark och vatten ökar. Avverkningen är gjord detta år

 

Så för att undvika markskador är det viktigt att planera lämpliga körvägar, överfarter och avlägg i god tid före en avverkning. Det är lättare att upptäcka de svaga partierna av en basväg när det är barmark.

Det finns föreskrifter i 30 § skogsvårdslagen som gör gällande att man inte får köra sönder skogsmarken sådär lite hur som helst. Vilket inte sällan är fallet i dagsläget.

Det finns föreskrifter som faktiskt borde innebära att man omedelbart stoppar sina skogsmaskiner där marken inte bär och tänker om men då är det ofta försent
Fortsätter de att köra i samma spår och bryter mot det som står skrivet i lagen om man kör fram och tillbaka där marken inte är stark nog att bära tyngden av en skogsmaskin.

Därför tvingas idag privata markägare att försäkra sig mot körskador. Annars får den privata markägaren själv åtgärda skadorna, vilket är fallet är inte känt i skrivande stund. Om sen skogsvårdsstyrelsen kan ha åsikter återstår att se också. Sen om vi som privatpersoner har någon rätt att ifrågasätta vilket får väl vara upp till betraktaren. Någonstans lär det sagt att vi skall lämna över något till kommande generationer att fortsätta vårda inte övervälta bekymrna. 

 

Så är det inte mycket utkört men stora körskador har det blivit som bör följas upp för det känns lite som "mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen" Om skogsägaren själva skall rätta till körskadorna efteråt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards