Alla inlägg under mars 2017

Av Bengt Bertilsson - 17 mars 2017 05:15

I slutet av februari månad sprang jag på mitt första vildsvin när jag var ute på en skogspromenad. Sedan dess har jag funnit spår av dessa ett flertal gånger

           

Vildsvinet är efter tvåhundra års frånvaro åter tillbaka i de svenska skogarna. Arten har en lång historia i Sverige som började för mer än 8 000 år sedan. Vildsvinet utrotades och uppgick i tamsvinsstammen, men återinfördes i hägn.

              

Efter rymningar under 1970- och 1980-talet har de på nytt fått fäste i vårt land. Stammen har ökat i olika delar av södra Sverige.

                

Av Bengt Bertilsson - 16 mars 2017 05:15

Hasseln (Corylus avellana) är ibland, särskilt i tät skog, ett litet träd av 5–8 meters höjd, men blir gärna en yvig buske genom de talrika skotten från rothalsen. Den är en skuggväxt och har i vanliga fall tunna, mörkt och rent gröna löv som vissnar lätt. Den trivs dock i många trakter på solöppna ställen

 

Foton tagna i mars månad då vi både hafr snödagar som vårdagslikt

       

Hasselskotten är ett av de första vårtecknet vi brukar notera men annars går det att se dessa långt tidigare då de sitter där bara och väntar på värmen


Av Bengt Bertilsson - 15 mars 2017 05:15

En helt ny bekantskap för mig fast jag sett detta förr aldrig tänkt på vad är det jag ser när jag går ute i skogen och ser det som växer på träd och stenar är det bara mossa och lav och en och annan svamp

     

filtlavar, Peltiʹgera , släkte lavar med bladlik, mer eller mindre utbredd bål som har breda, runda lober och åsar eller ådror.

     

Återigen har jag fått hjälp av mina vänner i vilken svamp på facebook att få mer kunskap om detta

   

Av Bengt Bertilsson - 14 mars 2017 05:15

Vargen kommer, vargen kommer detta brukar höras men ingen ser vargen har årets första vargar har kommit fram

     

Nu var det inga riktiga fyrbenta vargar utan flerbenta vargspindlar som satt och solade sig på husgrunden. Eller skall vi kalla dessa för hussindlar istället då de satt på huset.

 

Strax bredvid satt årets första husfluga


Av Bengt Bertilsson - 13 mars 2017 11:15

Årets första blommor i rabatten

 

Årets första trädgårdsmästare eller skall jag se hen som en lantarbetare istället är på plats

   

Färgprakten

               

Av Bengt Bertilsson - 12 mars 2017 07:14

Med risk för tjatighet och ensidighet uppe före tuppen och såg det var på G i horisonten även idag och mycket riktigt klockan 06,15 tog jag de första 4 korten, sen vardera 3 kort var femte minut 3 kort till 06,35.

       

 

     

 

     

 

     
Tipsade hustrun att hon skulle titta ut vid denna tidpunkt från sitt jobb i Skene såg hon detta också
 fast mer spekulerat då det var fritt synfält. Så det goda livet upplevs här i Mark det skapas inte av politikerna utan skapas av högre väsen i atmosfären, får det var upp till betraktaren av vem  

Av Bengt Bertilsson - 11 mars 2017 07:30

Direktrapport från min farstutrappa i arla morgonstund då det var Wow upplevelse med en glödande soluppgång som bara visade sig ett litet ögonblick och fågelsången som hördes (fråga mig inte vilka fåglar som sjunger jag är tondöv) har jag massor av talgoxar blåmesar, grönsiskor och koltrastar, samt hackspetten men den avviker så den hör jag i ett eldorado från skogsbrynet påminner att våren är annalkande.

 

Sitter och lyssna på naturmorgon i P 1 och någon annan hörde av sig från vårt avlånga land om soluppgången är det samma sol och vilken sol det än det är helt fantastisk denna morgon visar sig solen över skogsbrynet nu en knapp timme senare blir det att bege sig ut i naturen live efter naturmorgon live är slut

 

En fantastisk morgon, några minusgrader i arla morgonstund stiger temperaturen hastigt uppåt och i solen där är den snart visar sommarvärme på temperaturmätaren och innomhus visar det tropisk värme är det bara varmvattnet som är iskallt

 

En sol lyste rakt mot ansiktet som jag inte kan fånga

 

Är det en klarblå himmel där bredvid

 

Av Bengt Bertilsson - 10 mars 2017 09:00

Grytedalsberget med sina branta stup och blockbranter är intressanta geologiskt då det kan vara en del av Den speciella bergart som finns i detta område och som fått ge namn åt en bergart.
Om det är detta som syns i berget kanske jag skulle låta vara osagt men kanske finns det någon som vet mer hör gärna av dig

 

Berghemsmoränen är en ändmorän, som bildades för ca 14 000 år sedan, då den senaste inlandsisens front gjorde ett tillfälligt stopp under sitt tillbakadragande. Stora mängder morän matades fram och sköts ihop framför isfronten.

Berghemsmoränen sträcker sig längs västra Götaland från Koster (Strömstads kommun) i norr till Berghem (Marks kommun) och vidare söderut. I Bohuslän är ändmoränen särskilt tydlig vid Tanumshede, Huds moar, Svarteborgs kyrka, Sund (under Uddevallabron) och Backamo. Moränens tjocklek varierar från något tiotal meter upp till över ett hundra meter. Efter avlagringen har ändmoränen bearbetats av svallande och rinnande vatten.

        

Bilderna ovan bergsbranterna är lodrätta längst ner där vatten sippra ut från berget och skapa istappar

            

Sprickbildningar som ser nästan ut att vara uthuggna då kanterna är rätta kan vi dock se sprickor i stenarna som är raka även dessa och bör vara trycket i berget och den porösa moränen

         

 Mellan blocken finner jag dessa stenar med hål

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards