Alla inlägg under april 2017

Av Bengt Bertilsson - 10 april 2017 06:00

Flyguppvisning på Getterön magnifikt att se dessa tre flya ess visa upp sig i svängar och loppar blev det 3 bilder som får symbolisera detta.

     
Det går förvisso inte att jämföra tranor uppe vid Hornborgasjön men atmosfären och måsfåglarna skränande är lika fascinerande.

   
Ett svanpar tilldrog också vårt intresse där det putsades och fejades

 

Av Bengt Bertilsson - 9 april 2017 06:00

Ute i tassemarkerna på nytt och funnit Gullkrös (Tremella mesenterica) fyndplats Grytedalsberget

     

Av Bengt Bertilsson - 8 april 2017 06:00

Insåg jag att rutan inte var putsad men det går att se vad det är men detta såg jag inte utan tänkte var är det för bofink som sitter där ute, men så fel jag hade.

  

    

Dröm om min förvåning är det inte en Stenknäck och två stycken också de första jag sett i mitt liv.

 

Frivilligt utan protest står jag där med glädje och diska för det finns som regel alltid fågel på besök så även idag.

   

   

Av Bengt Bertilsson - 7 april 2017 06:00

Vår och videkissar ett vårtecken vid Naturum Hornborgasjön

     

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2017 06:53

Kanske inte bokstavligt "morgonstund med guld i mun" i horisonten men detta sett från farstutrappan snarlikt

       

Njuter så länge det varar denna morgon när jag vaknade och denna månads första frostnatt - 1,6 kommer det en lampa sakta stiga upp över vårt skogsbryn och förgylla vår tillvaro

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2017 06:00

Rusa så står det på webben detta gräs heter, men om detta är det verkliga rätta namnet är mig okänt. Vackert är det i alla fall

   

Såg det vid naturrum Hornborgasjön glimma i solskenet

       

Finns mycket annat att beskåda vid Naturrum Hornborgasjön än fåglar och om detta räknas som ett vårtecken får vara upp till betraktaren blev det oavsett en ny upptäckt där jag sen efteråt sitter på den beryktade "pottkanten" vad har jag fotograferat som glittrade i solskenet vid strandkanten mer än för många ett gräs hittar jag något som heter "rusa" på webben men ingen fakta måste det finnas ett annat namn på detta.

Har nu googlat och tycker mig finna det är enl enkel
Bladvass, vass eller rörvass (Phragmites australis) är en art i växtfamiljen gräs som först beskrevs av Antonio José Cavanilles, och fick sitt nu gällande namn av Carl Bernhard von Trinius och Ernst Gottlieb von Steudel. Denna art anses ofta vara den enda i vass-släktet (Phragmites).
Äldre svenska namnformer (1800-tal) är kasa, takrör och skärvass

Av Bengt Bertilsson - 5 april 2017 06:00

Avslutningesbilderna från trandansen blir Grågåsar i framkanten vid trandansen

           


Av Bengt Bertilsson - 4 april 2017 06:00

Det är fler än tranor som visar upp ett skådespel vid trandansen uppmärksammade jag ett gässlagsmål kan detta väl kallas. Oavsett den ena var lite närgången och detta straffar sig vilket detta bildspel skall försöka åskåda gäller det för beskådaren att se nyanser i bildera  
                     
 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards