Direktlänk till inlägg 12 maj 2017

Tralldäcksbygge del 4

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2017 06:00

Grovjobbet med utgrävning och regelverket avklartat, känner jag mig nöjd när jag ser på vad jag åstadkommit. Har försökt att tänka klart och inte jäkta som vanligt när jag gör något. Skall vara klart helst innan brukar min filosofi ibland vara nämligen.
Har fått jobba ostört mestadels men fick hjälp av Lill drägen med de tyngsta reglarna tog jag hjälp också när jag begav mig till bygg boa denna gång Jem & Fix då jag kollat upp priserna på bygda.
XL-bygg har också men prismässigt hänger de inte med och nu visade det sig också att dansken hade 5,40 trall virke och sen kommer nog vän av ordning och hävda kvalité skiljer de åt. Okey kanske men jag får väl stå ut med en och annan knagge.

    

Sagt och gjort iväg och hämtade 20 st brädor behövde kanske bara 19 men bra med en i reserv

 

La ut dessa lösa och insåg jag räknat rätt, kände jag mig nöjd.

 

Då var det dags för läggning av trallbrädorna.

 
Min gamla Bosch borrmaskin med sladd, den fungerar perfekt fast den hängt med i snart 40 år

 

Sticksåget är nästan lika gammal den också.

 

Några 4 ” spik passade bra att använda som mått för mellanrum, vattenpass, vinkel, tumstock och trallskruvar

 
Får
jag själv skryta lite så blev jag imponerad av mitt arbete när jag nästan är klar, fattas att kapa ändarna  

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards