Alla inlägg under maj 2017

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2017 06:00

Våren är kommen och när temperatutmätaren visar 22 plus då är det kanske inte konstigt att mitt plommon och äppelträd börjar blomma.

   

Men sen vid närmare eftertanke finns det tecknen på att det är fara på färde antågande när det ryktas väderomslag på nytt. 

   

Regn och en nordanvind skall komma och pressa ner temperaturen finns det risk för att blomningen drabbas av dels frost och blir det sen kallt minskar insekterna


 

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2017 20:38

Så var årets första grillning avklarad i all enkelhet en lördagskväll på godset.

 

22 plusgrader går tyvärr solen ner bakom huset och vi får ingen kvällssol att sitta och njuta av. Men det går bra att njuta av det goa vädret och det goda köttet också utan sol. Lite extra med grönsak och potatissallad var kvällen ljuvlig

Mat
Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2017 08:07

Fåglarna kvittrar och det är ett inferno i öronen av allsköns kvitter och Twitter hör jag dock tranans trumpetande bakom skogsbrynet klart och tydligt är det är vår audiellt. Låter det som jag hör alla dessa länkar samtidigt

 
Vårens ankomst tycks dock visuellt vara sen fast då fortvarande inte lövverket slagit ut som brukligt är vid denna tid tycker jag mig dra mig till miners.

         

Foton tagna ner mot Ringebäcken och skogsbrynet, till synes lika beror på jag testa olika inställningar på min kamera, ser du skillnaden hör av dig    

Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2017 06:00

Humlorna i Sverige sägs minskar men några finns kvar på mina ägor, lite svåfångade på foton bara men de finns  

          

Sen tre stycken är inte många och det sägs de har minskat kraftigt p.g.a. de har svårare att hitta mat när åkermarker för matproduktion till människor tar allt mer plats har jag vaken ökat eller minskat på mina åkermarken utan det har sett ut så här i många år

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2017 06:00

Dags för storbonden att bege sig ut på sin odling och få sått och satt lite även detta år. Fast det var roligare förr att odla, känns det lite mer som så illa nödvändigt idag

 

17 grader varmt så tröjan åkte av men den där riktiga vårvärmen känns det inte som då det är lite kalla snålblåstvindar som kommer och sen soldis ovanför.

   

Satt 30 st nypotatisar som skall vara färdiga tidigt, plattat till och lagt fiberduk över mina odlingarna, där det förhoppningsvist skall växa morötter, sallad, blomkå, purjo och kål

       

Fick sällskap av två humlor också där ute  

 

10 små odlingslotter, 3 av dessa är jordgubbar återstår det att vänta och se om det blir någon skörd 

Av Bengt Bertilsson - 2 maj 2017 06:00

Arla morgonstund på farstutrappan och dimman böjade växa sig fram genom/över skogsbrynet

       

Som ett trollspö rörelse välver den in mot farstutrappan plötsligt

          

foton tagna med och utan motljus fotografering  

Av Bengt Bertilsson - 1 maj 2017 00:15

Påskliljor och pingsliljor i massor är värt ett besök fler bilder från vårt besök

               

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards