Direktlänk till inlägg 19 juli 2017

Vedboden fylld på nytt

Av Bengt Bertilsson - 19 juli 2017 06:27

Så var vedboden fylld igen med energi som värmer som vanligt många gånger innan den går upp i rök och in i kretsloppet igen.

     

Har inte fyllt på den själv utan fått hjälp av en ”gåsapåg” från Skåne. Räknade ut att vi effektivt kört ved i 10 timmar och detta känns i ben och rygg. (om någon tycker jag har utrymme kvar att fylla stämmer detta där skall skottkärrorna få plats att stå)

 

Dessutom så stöp jag i backen rejält ”fall som en fura” då jag snubblade på plankan jag kör på när jag skall köra in i vedboden då det är nivåskillnad.   

 

Exakt med hur mycket vet jag inte men det brukar varierar mellan 16 – 18 kubikmeter som jag eldar upp per säsong

 

Kommande säsong skall det bli intressant om det kommer att märkas när ag eldar då minst hälften består av bok och övrigt är det björk ved som torkat två år. Den hög som ligger kvar 16 pallar skall torka ett år till och ytan som är borta bör jag försöka fylla på snarast då det kommer fler år och då skall det finnas torr ved även där att hämta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Fredag 29 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards