Alla inlägg den 14 september 2017

Av Bengt Bertilsson - 14 september 2017 05:30

En tunnelbyggare eller gropgrävare oavsett en vanlig rovstekel

 

som fångar flugor råkade jag vandalisera deras hem när jag grävde i min rabatt

 

När jag rotade i jorden kom dessa jordklumpar fram och jag förstod dessa måste vara deras bo gångar ner till kryptan

 

där de dels lever sitt liv och lägger sin avkomma tillsammans med sin fångst skapa nytt liv i framtiden

  • Långa och tunna arter, djärvt markerade med svart och gult
  • Thorax with yellow strip across front and a yellow spot at the rear Thorax med gul remsa över framsidan och en gul fläck på baksidan
  • Two bold yellow bars across middle of abdomen Två djärva gula stavar över mitten av buken
  • Flies in late summer and early autumn. Flyger på sensommaren och på hösten.
  • Nests in sandy soil, often in aggregations Boskap i sandjord, ofta i aggregeringar
  • Males much smaller and often feed on honeydew on leaves Malar mycket mindre och matar ofta på honungsdau på löv
  • Catches a wide range of flies as prey for its larvae Fångar ett stort antal flugor som rov för sina larver
    fakta
    länk 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards