Alla inlägg under oktober 2017

Av Bengt Bertilsson - 8 oktober 2017 09:22

Bara att inse att nu är hösten kommen och nattfrostnäterna avlöser varandra. Men när jag vaknar och går ut så är det vacker rimfrost jag ser.

       

Dessutom så har det varit stjänklart och fullmåne synts flera nätter då jag varit uppe p.g.a en hosta och en näsa som täpper till sett ett rimfrostigt landskap i månskenet 

Av Bengt Bertilsson - 7 oktober 2017 13:55

Säsongen är slut nu för mina sommardahlior då de kände av första frostnatten och de som det fanns fortvarande blommor fick dessa sig ett frostnyp.
Så det blev dags att ta upp dessa för vinterförvaring och i år passade jag på att skriva och sorter vilken färg som blomlökarna har så jag kan lättare för att se hur utplantering skall ske till våren
 

Nu skall jag lägga dessa i sand och frostfritt så har jag fina dahliorlökar till våren att planter ut på nytt. Vill ni veta mer om Dahlior 


Av Bengt Bertilsson - 6 oktober 2017 10:51

Så kom den hösten första frostnatt den 6 okt visade natt och morgontemperaturen på minus fast det var bara - 0,6 hann det bli is på bilrutan bl.a Gräset och spindelnätet ser övergivna ut och en blek sol försöker stiga upp ligger dimman som ett lock över nejden 

            

Av Bengt Bertilsson - 5 oktober 2017 06:00

Lillkatta hon är egentligen ingen lillkatta utan börjar bli lite rund och tung, inte konstigt får när hon ligger och dra sig på soffan hela dagen. Går hon upp så går hon ut i köket och äter lite mat. Sen när nöden tränger på så kvickt ut och lika kvickt in efter uträttat behov.

 

Fast hon lever lite farligt nära att vänder hon sig om då ramlar hon ner

   

Av Bengt Bertilsson - 4 oktober 2017 06:00

Tror flertalet av läsare tycker kanske att ha en räv som stryker här omkring är ett pittoreskt inslag att bo på landet.

 

En spekulant av granngården sa att de skulle ha höns frigående om de fick köpa huset, jo med en frigående räv blir det snart burhöns av dessa som eventuellt överlever.

   

Katten är lite reserverad när hon går ut på morgon och spanar intensivt om räven finns i närheten. Hon hann undan med blotta förskräckelsen för någon vecka sedan när jag öppnade och kallade på henne var räven bara några meter ifrån henne på garageuppfarten

 

Av Bengt Bertilsson - 3 oktober 2017 06:00

Höstrusk regnoväder avlöser varandra gäller det att ta tillvara på ögonblicken då det är gyllene morgonstund och det är som ordspråket morgonstund har guld i mun är sant.
Denna soluppgång kunde vi markbor uppleva om vi var uppe i ottan den 2 okt mellan 06,30 – 07,30 eller åtminstone så såg jag den från min farstutrappa 
En rosa sol uppgång och om det var mitt mänskliga öga som såg färgprakten registrerades samma färgprakt lite annorlunda av kameran men ju mer sol som steg upp började mitt mänskliga öga och kamera vara mer överens.

                         

Foton är tagna mellan kl 06,30 - 07,30 och ett regnväder är också på ingående västerifrån

                             

Av Bengt Bertilsson - 2 oktober 2017 06:00

Skogsmullen på skogsvandring och fann denna gallring som jag personligen tycker ser fin ut och kör skadorna minimala. Fast virket skall köras ut så det kan förändras 

                       

Av Bengt Bertilsson - 1 oktober 2017 06:00

Öronmussling (Pleurocybella porrigens) är en svampart i ordningen skivlingar. I Sverige förekommer den främst i de sydvästra delarna av landet

           

Fanns även bredvid men det kan finnas stubbe under mossan 

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards