Direktlänk till inlägg 3 december 2017

Bereden väg för Herran

Av Bengt Bertilsson - 3 december 2017 12:16

Hur många som hört denna idag är kanske som psalm ”Jag kan icke räkna dem alla” men när jag hör denna på 1; advent så tåras mina ögon

Bereden väg för Herran. Traditionell Text: F.M Franzén. Bereden väg för Herran! Berg, sjunken, djup, stån opp. Han kommer, han som fjärran var sedd av fädrens hopp. Rättfärdighetens förste, av Davids hus den störste. Välsignad vare han som kom i Herrens namn. Guds folk, för dig han träder, en evig konung opp.

 

Minnet kommer varje år från min barndom och jag hade fått följa med pappa till kyrkan själv. Mamma var inte med vet inte varför. Oavsett när denna spelades/sjöngs så fylldes Unnaryds kyrka av välsjungande församlingsmedlemmar som etsade fast i mitt minne.

 

Dock finns det ett annat minne från denna tid också  som etsat sig fast i minnet är en annan psalm 


Blott en dag, ett ögonblick i sänder, vilken tröst, vad än som kommer på! Allt ju vilar i min Faders händer, skulle jag, som barn, väl ängslas då? Han som bär för mig en faders hjärta, han ju ger åt varje nyfödd dag dess beskärda del av fröjd och smärta, möda, vila och behag. 2. Själv han är mig alla dagar ...

 

Denna spelas men få sjöng med, var det tillräckligt för en 10 årig att gripas när mamma låg framför mig i en kista vid denna tid på året också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards