Alla inlägg under maj 2018

Av Bengt Bertilsson - 13 maj 2018 06:15

Snart dags för året första rabarberskörd såg jag i veckan.

   

Vän av ordning lär nog tycka dessa är små och ynkliga så blir de större, men dessa blir inga stora stjälkar och stora blad som så många tycker de skall vara.

 

Så de fick stå kvar 3 extra dagar och lagom till idag så blev det skördedags

1 , 5 kg ekologiskt odlade rabarber   

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2018 06:15

Upptäckte i arla morgonstund igår jag fått tre små svampar i mitt jordgubbsland. lite silvriga i färg och nästan genomskinliga, när solen tittade fram så var de borta  

 

Så någon som vet vad det är för svamp får gärna skriva en kommentar 

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2018 06:00

Uttrycket mellan hägg och syren sägs första gången ha använts av en skomakare som tog semester på försommaren och satte upp en skylt med texten ”Stängt mellan hägg och syren”. Det ska sannolikt uttolkas som perioden mellan det att häggen respektive syrenerna slagit ut.

   

I år upptäckte jag det var samma dag det inträffar att de blommar. Dock har jag syrenbuskar som inte slagit ut ännu så det lär bli en liten semester även detta år för den som vill ha ledigt. Det är kanske långhelgen med klämdagen just nu som vi skall se detta som. 

Av Bengt Bertilsson - 12 maj 2018 05:45

Så kom första vårregnet i natt, inte mycket knappt mätbart i regnmätaren. Tillräckligt för att sniglarna skulle visa sig
 
Vi har varit nästan förskonade av mördarsniglar men nu har vi fått dessa också efteråt så såg jag den hade en annan kompis med sig också
 
Även våra hussniglar visade sig också och verkar bege sig ut på en tur på husväggen 

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2018 06:15

Så var det dags för blomning av våra två fruktträd och i år tar nog inte frosten blommorna vilket hänt flera år 

   

Plommonblommor 

   

Av Bengt Bertilsson - 11 maj 2018 06:00

Äntligen får jag nog påstå ser husbonnen och Lill - drängen att slitet och körande av veden börjar närma sig slutet.

Dagens vedkörning började med småpinnarna    och småbitar bestående av ändbitar och ved som är har mindre mått än 35 cmdetta läggs i lådor för att lätt hantera detta sen och staplade detta särskilt och där ligger ca 3 kubikmeter  Sen tog vi det som låg utmed väggen och staplade upp detta på vedlagerplatsen, här ligger ca 4 kubikmeter   


Den tomma ytan som syns där skall vi få plats med detta   fast frågan är kommer detta få plats för här ligger nästan 20 kubikmeter. Ytan som är över max 12 kubik

Så nu är det tomt      på platsen där vi tvinades lägga bokveden 


Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2018 06:05

Inte en dag utan det är veden som skall avrapporteras. Nu börjar det dock blir som i boken det börjar närmar sig slutet på den. 

 

De små bokstäverna/pinnarkvistar är utsorterad och de store versalerna är sågade och redigerade till mindre så dessa blir mer lätthanterliga. Det som återstår är att lägga in allt detta i biblioteket 

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2018 06:00

Komposttömning inget trevligt jobb egentligen.

 

Men bortser jag från lukten så är detta mycket trevligt, skall det inte lukta om det sköts regelmässigt, men jag skall inte skryta jag klarar inte av att skapa en luktfritt kompost.

     

Men nu är vinterkomposten tömd och flyttad till förmultningskomposten som den skall ligga ett år   

Resultatet slutligen blir något alla borde ta tillvara på. 

 

Fast det är inte ren matjord år 2 så den bör ligga ett år till eller så gräver jag ner detta material som gödnings i mitt trädgårdsland

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards