Alla inlägg under maj 2018

Av Bengt Bertilsson - 9 maj 2018 06:00

Tror inte det var Helge utan det var Helga som gick värdshus förbi
 
Öppnade fönstret och vi tittade på varandra en liten stund
 

Av Bengt Bertilsson - 9 maj 2018 06:00

Så var husbonden och Lill-drängen igång på nytt och gav sig på de sista bokgrenarna och stockar modell mindre. 

 

Svårjobbat och det tog sin lilla tid innan vi fick in flyttet dels såga på plats och såga på sågbocken. 

   Varmt och gott att stå där på vedbacken. 39 grader mätte jag upp kl 9,00 men det blev ännu varmare och stå där med sågbyxor och hjälm det var svettigt.

 

Men med gemensamma ansträngningar så efter 4 timmar var det klart. Nu återstår det att klyva det lär gå åt en dag till detta. Sen kommer det tunga arbetet att köra iväg det sen till lagerplatsen. 

Av Bengt Bertilsson - 8 maj 2018 06:00

Får försöka sticka emellan med lite vårbruk också. Grävde nämligen upp i höstas mina dahlior och det är dags att plantera dessa på nytt.

   

Från början var det bara några stycken men för varje år så har antal blivit fler och fler. och i tre färger, röda, blåa och gula dessa varvar jag och sätter små pinnar för att se var de skall börja synas och sen till hösten om de skulle vissna ner kan jag hitta dessa lökar. Ser kanske inte mycket ut för världen men tar de sig blir det vackert

   

Har även drivit upp lite sticklingar av pelargonierna som jag plockade i höstas och planterade ut dessa.

Av Bengt Bertilsson - 7 maj 2018 06:00

"Köp en tulpan annars får du en snyting ... Lär dej din dönick att nu är det vår".

 

Texten och den som kommer ihåg sången framfördes av Lars Ekborg och Sven Holmberg i Kar de Mumma-revyn 1960, där två lodisar sökte kränga halvvissna blommor till förbipasserande

 

Vi får inte glömma bort att det finns ståndare och pistill också

 

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2018 06:00

Äntligen boken är klar och var enda sida är vänd och studerad, liknelsen kanske är långsökt, men nu har husbonden och Lill-drängen klyft samtliga stockar stubbar och kubbar.  

 

Sista kubbarna var vresiga och jobbiga att klyva och det krävdes både såg, handklyvning och Faxe och dessutom blev det en hel del smått för tändved

 


Nu får den ligga här några dagar kanske vecka innan vi hinner flytta den till lager platsen där den skall ligga minst ett år för torkning.

 

Volymmässigt har jag försökt räkna hit och dit och de gamla kunskaperna från skoltiden för ett halvt sekel sedan sitter där och det är närmare 20 kubikmeter bokved

 

Kvar finns bara bokstäver eller pinnved som består mestadels av kvistar beräknar jag skall bli även detta några kubikmeter av

 

 

Av Bengt Bertilsson - 5 maj 2018 05:15

Men när du står invid kyrkan om kvällen tänk då att jag är en yr ollonborr som utan lov tar en törn mot din tinning
och - medan du med händerna slår - letar sej ner under bluslivets linning- allt medan månen i malvorna går.

Texten ovan hämtat från "Flickan vid Backafall" 

Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2018 06:00

Jag har sågat och klyvt bokved i flera dagar, ja t.o.m veckor och bokstavligt verkar jag nu ramat in mig i en bok eller kanske är det en Ek

  

Tittut i hålet kanske passar bättre 


Av Bengt Bertilsson - 4 maj 2018 05:45

Kom igång tidigt det hade nämligen sagt från SMHI att det skall bli regn så det gäller att passa på innan regnet kom. Men något regn syntes inte av på hela förmiddagen så det vare bara att njuta och klyva ved och vara glad. För plötsligt mitt på dan så kom regnet och då hade vi lill drängen och husbonnen hunnit med en hel del 

 

Kvar är 2 lavor vresigt och eländigt som kan ta sin tid men är väderguden med oss så fixar vi detta idag 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards