Alla inlägg den 2 juni 2018

Av Bengt Bertilsson - 2 juni 2018 06:00

Seriös eller bara falsk propaganda hade svårt att tro detta när jag läste att 40 års arbete gör liten skillnad på pensionen skriver http://www.dagensarena.se/innehall/40-ars-arbete-gor-liten-skillnad-pa-pensionen/ 

AMF har i sin årsrapport för 2017 tagit fram ett räkneexempel för en person född 1970 som börjar arbeta som 25-åring, tjänar 25 000 kronor i månaden och jobbar heltid fram till 65 års ålder. Den personen får som pensionär en inkomst på 13 075 kronor efter skatt, inklusive bostadstillägg."

På Facebook dyker denna uträkning upp 



 
Thomas Gürs foto.

Jag har letat på AMF årsredovisning https://www.amf.se/globalassets/pdf/rapporter/arsredovisning_17.pdf men hittar ingen sådan. Är detta en falsk nyhet eller bara hopdiktad av dagens arena så jag kontaktade de och fick ett svar. att på denna länk finns det en rapport och uträkningen 

Siffrorna har sitt ursprung i vår Pensionsrapport som tillsammans med en presentation och lite annat material kan laddas ner här https://news.cision.com/se/amf/r/fler-maste-fa-en-pension-som-racker-hela-livet,c2465023 (själva rapporten finns direkttillgänglig här: https://mb.cision.com/Public/1040/2465023/88b1e88dbdf04980.pdf, och själva tabellen finns i den här presentationen på sidan 7: https://mb.cision.com/Public/1040/2465023/8ebd89e20f1ec55f.pdf. Beräkningar är gjorda med Pensionsmyndighetens typfallsmodell.


Skrämmande jag får ut ca vad den vänstra uträkningen ger mig netto. Men inser nu att jag skulle kunnat sparka mig trött och inte gjort ett handtag och kunnat få ut nästan det samma som den högra.

 

Dess mer jag tänker på detta och jag har full förståelse för alla som av någon anledning bott och verkat i vårt land hela sitt liv eller mestadels haft halvtidsjobb eller varit hemma många år sitter fast i låg pension och tillhör fattighetspensionärsgruppen.
Så läser jag och hört att det finns de som kommit hit under de senaste flyktingströmmarna på 90 -talet och senare har fått anhöriginvandring av sina äldre släktingar också har rätt till pension oavsett de betalat skatt eller in något till pensionssystemet. Hur mycket kan dessa få ut ifrån system måste vi kunna utläsa i den högra uträkningen.

 

Ser vi sen därtill alla s.k fattighetspensionärer som gått hemma och tagit hand om barnen eller haft halvtidsjobb ofta inom ett låglönearbete inte ens kommer upp till ett netto som understiger 10 000 kr. Då måste jag ställa mig frågan varför arbeta sig trött om det går att få ut nästan lika mycket att lägga sig på soffan och sparka sig trött om vi skall tro på AMF uträkning.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards