Alla inlägg under juni 2018

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2018 06:00

Midsommarafton 1978 gifte vi oss i Berghems kyrka och om det sägs att regn i brudkronar bådar gott så kom det en rejält regnväder strax innan bröllopet och det sägs ge lycka. Facit har vi nu 6 barn och 14 barnbarn så rikt har det blivit

   

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2018 06:19

Nu vänder det för nu inträffar sommarsolståndet idag Kl.12:07 och sen går det mot mörkare tider så njut av ljuset. 

Sommarsolståndet är den tidpunkt då jordaxeln lutar som mest mot solen. Dygnet då sommarsolståndet inträffar säger vi i folkmun vara midsommardagen som har årets längsta dag och under den dagen står solen som högst på himlen. 

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2018 05:45

När svalorna flyger lågt blir det regn, men vad blir det om de landar på marken, De flög framför mig och plötsligt så sätter sig en på marken och jag hann inte justera kameran helt så bilden blev suddig. 

Lyckades dock fånga en i luften precis ovanför marken

 

Kändes speciellt att se dessa flygkonstnärer flyga och fånga på bild.

 

Vad gjorde svalan på marken egentligen fick jag ett svar från en vän i Marks fågelklubb. Den samlar på jord till sitt bobygge och jorden jag har består en hel del av lera lämpligt bomaterial.

Men hur är det då med vädret och svalor, vädret vid tillfälligt när bilden togs var solsken dagen efter ett litet väderomslag med mullet väder, men inget oväder och de flög lika lågt dagen efter och gick ner och landade också såg jag vissuellt förstod jag att det fanns matnyttigt där jag sått gräs.


Det gamla välkända uttrycket om svalorna stämmer rätt bra. Eller snarare: när svalorna flyger högt så är det vackert

väder. Och när de flyger lågt så blir det dåligt väder. Förklaringen är enkel: svalorna följer maten, insekterna de äter. Och insekterna flyger lågt när det är lågtryck och högt när det är högtryck. Mer svårförklarligt är varför insekterna flyger olika beroende på vädersituationen. En förklaring skulle kunna vara att många insekter helt enkelt följer med den stigande varmluften, termiken, under varma sommardagar.

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2018 10:51

Slit och släp och vad får de kommunanställda för detta. Alla Sjuhäradskommuner ligger under rikssnittet – utom Bollebygd. Lägst lön har de i Marks kommun 

Det är nyhetsbyrån Siren som har kollat de kommunanställdas genomsnittliga löner i alla Sveriges kommuner. Skillnaderna är stora, visar kartläggningen.

Högst är lönerna i några kommuner i Stockholmsområdet. I Sollentuna tjänar de kommunanställda i genomsnitt 34 800 kronor. I Nacka, Täby och Danderyd ligger genomsnittslönen mellan 33 000 och 34 000 kronor.

De lägsta kommunala genomsnittslönerna finns i glesbygdskommunerna Norsjö, Bjurholm, Lycksele och Dorotea. I Norsjö i Västerbotten är snittet 27 200 kronor.

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2018 06:00

P.g.a skumbadet i vattenfallet i Skene i helgen är detta nu torrlagt inför midsommarhelgen

 

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2018 05:45

Återbesöket och uppföljningen av avverkningen och körskadorna gick jag förbi själva kalhygget som låg där öde och sönderbränt i värmen då ser jag det ligger 2 st kartonger som visade sig vara plantlådor. 

   

Lådorna var tomma så jag återvände för att se har de planterat skog här något jag inte såg när jag tittade ut på hygget.

 

 

Jo det var planterat såg jag 2 kartonger * 150 = 300 tyska plantor på detta kalhygge på ca 4 ha visade sig senare att detta måste vara bara en del av hygget som är planterat i år och kanske begripligt då denna extrema torka är det svårt för plantorna att ta sig kommer

     

Sen vet jag inte om de platerat på hälleberget förstår jag inte logiken riktigt att plantera mellan hjulspåret som uppstått och finns kvar. Plantera i hjulspåret är förvisso fördömt så dessa blir surhål av och plantan ruttnar. Men plantera på denna lilla avsats och logiskt blir det avrinning och rötter kommer att blottläggas och klarar planran att ta sig riskera rötterna att växa ut i luften eller tvingas ner minst 60 cm för att bli stabil.

            

Dock skall vi inte måla fan:en på väggen planteringen i körskadorna är på ett mycket begränsat område och troligen finns det ett syfte att plantera här också i hopp att inte skapa en yta som inte växer något alls. Vid tillfälle hoppas jag kunna göra ett återbesök och se om planteringen blivit gjord på områden som idag inte är planterade och se om plantorna tar sig






  

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 19 juni 2018 05:45

Ringsjön låg nästan spegelblank, några sjöfåglar låg långt bort, några ungar simmade också såg jag också med blotta ögat i den östra sjön av de två som finns där.   

   

 

Roddbåten låg kvar men utan is och vatten i den och knappt under den heller

   

Någon har varit på platsen och gått skolös därifrån 

 

I våras såg jag ett flertal sjöfåglar i båda och några har stannat kvar och fått ungar, tyvärr långt ifrån blir det svårt att se. Lyckades jag fånga dessa i den västra Ringsjön 

       

Tidigare inlägg om Ringsjön 

Av Bengt Bertilsson - 18 juni 2018 05:45

Nu går det återigen att ta sig via Ringsöarna ner mot Furet och ut mot Mellby/Fotskäl

       

Jag har tidigare visat er på bloggen bilder från avverkningar i vinter och gjort återbesök på dessa.

           

En avverkning var kvar och den besökte jag i veckan och fann att de körskador som jag redovisade var tillrättagjorda och iordningsställda

     

Nu innebär det inte att dessa vägar är körbara idag men det går att gå där till fots så länge det inte kommer något regn.

       
Körvägen är slätt och fin så när som på ett ställe där ligger stock och detta kan bero på det är en bäck som rinner under vägen just där.

 

Om kanske några år går det att köa med lättare fordon men idag går det inte att köra med moped eller motorcykel vilken någon försökt  

 

Så slutresultatet måste bli godkänt och körskadorna rättades till omgående måste en skogsmulle se som positivt

Natur · Skog

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards