Alla inlägg under juni 2018

Av Bengt Bertilsson - 6 juni 2018 06:15

Blir en tidig jordgubbsskörd och detta kan vi tacka solen och värmen för och sen har mina plantor fått lite vatten också börjar de bli röda och mogna snabbt nu. 

 

Dessa jordgubbsplantor står ibland våra blommor och är utfyllnandsväxter till våra lökväxer som inte kommit upp ännu. Annars så har vi också frilandsodling av prästkragar där också 

   

Av Bengt Bertilsson - 6 juni 2018 05:30

22 jan 2018 fick jag mig en lite chock när jag färdades mot Hajom och fick se detta Kalhygge  storskogen var borta och det var bara ett stort kalhygge och på båda sidorna. 

     

Då det var snö så gick det inte att se eventuella körskador utan detta har fått vänta med att undersöka blev det ett återbesök den 2 juni 2018 och till min stora glädje har Södra lyckats bra i mina skogsmulle ögon att avverka och inte köra sönder skogsmarken. 

         

Det finns några mindre körskador men annars ser det bra ut. Helt utan körskador går nog inte om detta sker med skogsmaskiner idag.
Framförallt spelar markförhållanden  in och skogsföretagen måste leva upp till vad de lovat de senaste åren. De vet idag att körskador ger dålig kritik även om skogsägare kan försäkra sig kostar detta och om vi skulle få ett sånt läge i skogen att skogföretagen köper sig fria via försäkringar då har det gått fel.
Sen kan vi tycka vad vi vill om själva kalhygget men jag är inte skogsägaren och han gör självklart vad han vill och får tillstånd till. 

 



Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2018 06:27

 

Tranan fick sin näbb avsliten när den skulle försvara sina ungar mot två hundar.Nu uppmanar Tommy Lundberg alla hundägare att hålla sina djur kopplade.– De bör vara väldigt noga vid den här tiden. Naturen är som en barnkammare nu, säger han.
 
 
 
Tommy Lundberg är naturfotograf och bor på en gård utanför Öxabäck. För drygt en vecka sedan inträffade händelsen nära där han bor.

Några hundra meter från bostaden visste han att det häckade en tranfamilj vid en tjärn. Plötsligt bröts tystnaden av hundar som skällde i närheten.

– Jag tror att de jagade ett rådjur. Efter en stund hörde jag ett jädra liv från tjärnen. Då anade jag att de attackerade tranfamiljen, säger Tommy Lundberg.

Dagen efter fick han syn på den skadade tranan. Den hade lyckats försvara sina ungar, men fick betala ett högt pris.

– Näbben var avsliten och den såg väldigt svag ut. Den stod bara och hängde, säger han.

Han vet att tranor äter korn vid Hornborgasjön. Därför blötte han upp korn och la det i en hög utanför ladugården. Dit har tranfamiljen nu hittat.

– Den skadade tranan lägger sig ner och skjuter in kornet i näbben. Jag har ett teleobjektiv som dokumenterar allt. Just nu står hon där med sina ungar och äter, säger Tommy, när BT pratar med honom i telefon.

Han säger att tranan skulle vara chanslös om hon inte får hjälp.

– Om hon inte fått den här maten hade hon varit död nu. Då hade hon svultit ihjäl. Hon har inte en chans att fånga någonting nu.


Tommy Lundberg säger att han kommer att mata den skadade tranan så länge han ser henne vid liv. Han tycker sig redan se en förbättring.

– Jag har jämfört bilder och tycker mig se att näbben har växt lite grand. Jag får hoppas att det blir bra.

Genom att höra av sig till BT och visa bilderna hoppas han att hundägare tänker sig för och håller sina hundar kopplade.

Vid händelsen när tranan skadades såg han ingen hundägare i närheten. En av hundarna fick han syn på.

– Jag försökte locka den till mig för att fånga in den och åka till polisstationen och lämna in den. Men det gick inte.

Nu uppmanar han alla hundägare att hålla sina djur kopplade, framför allt så här års, mellan maj och september.

– Här ser man vad konsekvenserna blir för en skadad trana, säger Tommy Lundberg.

Uppmaningen efter attacken:”Håll era hundar kopplade!”
 
Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2018 06:00

De första smultronen färdiga och fler på gång. De första väcker barndomsminnen och helst skall de plockas och träs på ett grässtrå.

 

Men det går lika bra att ta de direkt i handen tyckte hustrun som fann dessa  

 


Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2018 05:30

Igår kunde ni läsa om en skogsavverkning som gick snett och det blev stora skador. I samband med denna blev det uppmärksammat att jag hade angivit fel uppgifter och fick rätta till och fick ett tips om en skogsavverkning som inte hade några skador strax intill den förra och genomfört av Södra 

       

Så det var dags för ett återbesök även där den 2 juni 2018 

                     

Efteråt så ser det i en skogsmulle ögon bra ut olika förutsättningar förvisso i de olika avverkningarna påverkar självklart slutresultatet lyckades Södra glömma att hämta allt virke

 


Av Bengt Bertilsson - 4 juni 2018 06:00

Värmerekord i helgen, inte officiellt utan lokalt här utanför farstutrappan visade utetemperaturen i lördags och jag fotograferade detta men sen fall det i glömska, skyller på värmen

 

Så bättre sent än aldrig här är beviset 


Av Bengt Bertilsson - 4 juni 2018 05:45

17 febr. 2017 var jag ute på en skogsvandring och fick se en Gallringsskog med markskador som Sydved köpt virket av en skogsägare i trakten och lyckats åstadkomma stora körskador.

 

I helgen 2 juni 2018 var jag på återbesök för att se hur det ser ut idag och som skogsmulle i allmänhet utan större kunskaper om skog utan mer visuellt gör mina iakttagelse. Såg jag direkt att här har de rättats till skadorna som uppkommit i backen

     

Sen gick jag vilse då vägen delar sig och jag inte kunde se vilken väg jag skulle gå då jag dels kom bakvägen och det var inga skador i delningen av skogsvägarna, så denna gång gick jag fel först.

     

Skulle dock hitta djupa spår efter några 10 tals meter vilket skulle visa sig vara bara ett kort bit och ansåg inte nödvändigt att rätta till fast djupet på spåren låg mellan 30 - 50 cm och eventuella försäkringar pratar man om ett visst antal meter krävs och det visade sig jag gått in en stickväg och de hade lagat vägen i förgreningen och troligen inte sett bakom krönet

       

När jag sen hittade rätt väg dröm om min förvåning det var lagat överallt och en skogsvandrare skulle inte direkt se att här såg det ut så här förr.

  

  

Dock skulle det visa sig att körskador från äldre avverkningar

         

Dessa brydde sig inte skogsägaren eller entreprenören om att rätta till men gränsen är tydlig att senaste avverkningen har återställts vilket måste ses som ändå som värdefullt.

   

Dock bärkraften i detta är nog ringa då större klövdjur satt sina spår

 

Den dagen en slutavverkning skall äga rum lär snart vägen bli sönderkörd då bärkraften är inte bra

     

Dock skall erkännas det blev ändå ett lyckligt slut skogägaren hade dock fått ut mer av sin avverkning om inte de behövt lägga medel på återställning. Kvar ligger dock några kubikmeter björkved kvar till privat bruk

   

 

 

Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2018 06:00

Fästingar verkar gilla det torra vädret och katten kommer hemdragande med fästningar varje dag och jag plockar men alla upptäcks inte förrän de ligger där på golvet efter de sugit sig fulla av blod från katten, blir det att plocka upp dom

    

Så av denna fästing blev det två blodfläckar av

 

Nu har vi smittsamma fästningar också fast om vi har några i vår trakt låter jag mig vara osagt men det stod i tidningen att.

Flera fästingar hos flyttfåglar som mellanlandat i Grekland och Turkiet på väg hem från Afrika har visat sig bära på ett blödarfebervirus vid namn alkhumra som aldrig tidigare har påträffats i Europa. Upptäckten har gjorts av forskare vid bland annat Uppsala universitet, rapporterar Upsala Nya Tidning.

 

Så tar du bort fästingen

Glöm gamla huskurer med smör! Så här ska du göra när du plockar bort en fästing.

 När du har fått en fästing så ska du ta bort den så snabbt som möjligt. Använd pincett och dra rakt ut. När du har fått en fästing så ska du ta bort den så snabbt som möjligt. Använd pincett och dra rakt ut. FOTO: Istock


Fästingar finns i nästan hela landet och den allvarliga fästingburna virussjukdomen TBE ökar stadigt.


En annan sjukdom som sprids via fästingar är borrelia. Det är en infektionssjukdom som orsakas av bakterier.


Läs också: Så påverkas fästingen av sommarvärmen

TBE smittar direkt


TBE-viruset och kan överföras via bettet direkt så även om du tar bort fästingen snabbt så kan du ha blivit smittad.

Borreliasmittan kan dröja ett dygn 

När det gäller borrelia så kan det dröja upp till ett dygn innan bakterien förs över till dig efter det att fästingen har bitit sig fast.

Ju snabbare desto bättre


Men ju snabbare du får bort den ju mindre är risken för att du blir smittad. Så det finns alltså all anledning att avlägsna fästingen på en gång. Men gör det på rätt sätt. Här får du veta hur.


Läs också: Läkarens råd: Så skyddar du dig mot fästingburen TBE

Så tar du bort fästingen på rätt sätt


1. Ta en pincett eller fästingborttagare och greppa om fästingen så nära huden som möjligt.


2. Dra sedan rakt ut så långsamt och försiktigt som möjligt tills fästingen släpper. Den kan sitta fast rätt ordentligt. Undvik snabba ryck och vridningar.


3. Se till att hela fästingen följer med. Om fästingens huvud blir kvar kan du få en ytlig infektion. Detta har inget med vare sig borrelia eller TBE att göra. Efter ett par dagar brukar fästingens huvud drivas ut av sig själv.


4. Tvätta med tvål och vatten eller desinfektionsmedel där fästingen har suttit.


5. Håll koll på huden där du blivit biten. Om du inom några veckor får en påtaglig rodnad eller får feber, huvudvärk eller känner dig sjuk på annat sätt så ska du kontakta läkare.Läs också: 4 myter om fästingar

Behöver du hjälp?


Om du inte själv lyckas ta bort fästingen kan du få hjälp på din vårdcentral eller av distriktssköterskan.

Varning för smör!


Det är en myt att fästingen kvävs och lossnar med hjälp av smör eller olja. Prova alltså inte det!


Du ska också undvika att klämma på fästingen. Bär fästingen på borreliabakterier kan det finnas risk för att de kläms ut och infekterar såret.


Källa: Vårdguiden, FolkhälsomyndighetenLäs också: TBE ökar – här är risken störst

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards