Alla inlägg under juli 2018

Av Bengt Bertilsson - 17 juli 2018 06:00

Vandringen går vidare drygt en km till Eva- graven. En märklig och imponerande naturskapelse. Erosionssprickan har bildats av inlandsisens avsmältning för ungeför 9 000 år sedan. Kring dalen finns olika sägner. En berättar om samekvinnan Eva som med ren och ackja rasat utför stupet.

en stor kanjon bildad för 10 000 år sedan vid inlandsisens avsmältning. Årets sista snö hittar vi här också

Här kan du välja att korta turen genom att gå raka vägen ner längs graven tillbaka till Ruvallen, ca två km, vi valde att gå mot fiskahållan och njöt av utsikt och viderna

Fiskhålsgraven – som är en kanjon

Där lever det en fiskart den fridlysta dvärgrödingen, en unik art som överlevde istidensom har anpassat sig till livet i det näringsfattiga vattnet. Det är en dvärgstam av röding (en decimeter lång) som tros ha överlevt i kanjonen i 7000 år.

Den kom troligen hit för 7000 år sedan under avsmältningen från Östersjön då dess havsyta låg 250 meter över nuvarande nivå.

Bägge gravarna bildades när den uppdämda issjön i Ljungans dalgång bräddade över mot söder under is- smältningens mest dramatiska skede. Senare nyttjade fångstmän gravarna för att störta bytesdjur till döds över de skarpa kanterna.

Vi lämnar platsen och beger oss hemmåt och återigen blir vi uppmärksammade av torkan

Lite mer kuriosa.

Nära Fiskhålsgraven hittades en stubbe på 1950-talet. Tallen var 8 000 år gammal, och visar att det då fanns högväxt skog på Flatruet. En skiva av stammen nns idag på Fjällmuseet i Funäsdalen.

Av Bengt Bertilsson - 16 juli 2018 06:00

I Funäsdalen finns ett 30 tal GULDTURER för en riktig fjällupplevelse men hur mycket tål naturen egentligen av turisternas framfart i fjällvärlden. Bilden är tagen uppmot vägskälet till Eva graven och Hällristningarna

Detta är egentligen en liten stig men vi fjällturister har trampat ner jorden och stenarna blottläggs kommer sen vatten, väder och vind och hjälper till att skölja bort ännu mer. Men detta är nog priset vi får betala och det är inte överallt som det ser ut så här. Följ med och se på sedvärdheterna.

Först kommer vi fram till en fäbod, den får vi dock inte gå in på då den är privat men vacker att beskåda.

Därefter går vi upp mot skogen och berget efter vi lämnat den bredda stenvägen blir leden delvisst spångad och därmed torr och lättgången. Nu när det också var torrår kunde man gå lite överallt torrskodd

Rundan är märkt med sevärdhetsskyltarna, en röd urfräst älg gur på grå bakgrund, samt med Guldtursmärken. Informationstavlor finns vid sevärdheterna. Börja vandringen mot hällmålningarna. Svagt uppför i tre km.

Du möts av storslagen natur och ett orginellt berg med skifferberg som är magnifikt att se

På andra sidan har du en fin utsikt

Hällmålningarna är mellan 4 – 5.000 år gamla, 20 väl bevarade djurfigurer och några människofigurer. Fin rastplats med bra information. Det är lätt att fascineras av historiens vingslag

Turen fortsätter över Ruändans topp med möjlighet till andhämtning vid Rypkâllhaugen – en pyramidformad jordhög helt nära stigen vid högsta punkten. En del tror att det är en naturlig hög, andra att det är en gravhög. Den har plundrats en gång i tiden, men inte grävts ur av arkeologer.

Fortsättning följer i del 2

Av Bengt Bertilsson - 15 juli 2018 06:00

Trotts vattendragen torkar ut så finns det vatten på några platser och där detta fina svanpar visar upp sina ungar

Först såg vi inte svanungarna utan bara herr och fru svan, men plötsligt så simmar två små kritvita ungar upp bredvid

Av Bengt Bertilsson - 14 juli 2018 05:45

Att vi har en extrem värmebölja i vårt land kan knappast gått någon förbi. Att vi haft en snörik vinter i Norrland är också allmänt känt, men vart har vattnet tagit vägen. Extremtorkan torrlägger dels Funässjön och vattenregleringen i Lossen

Från toppen av Furnäsdalsberget såg jag att vattennivån var onormalt låg i Funäsdalssjön. Nu har jag aldrig tidigare varit uppe på berget men nog har jag noterat vattennivån förr inte varit så låg nerifrån byn.

När vi sen färdades ner mot Tännäs och inte svängde in utan körde ett par hundra meter ner mot Sveg hållet och överfarten av Lossen där vattendragen från övre sjösystem rinner ut för att kolla om det skulle kunna gå att fiska där vi brukar.

Insåg vi omgående här finns ingen fisk då de reglerat vattenståndet till det minimala längre upp i vattensystemet finns lite vatten men det är långt ifrån normalt vattenstånd

Av Bengt Bertilsson - 13 juli 2018 19:16

Äntligen regn men ack så ojämnt det kommer och saliga äro de som får och vi andra får förtrösta i torkan och värmen. SMHI har varnat för åskväder i flera dagar och detta har också stämt fast det kommer mycket lokalt både regn som åska

Det har under de 3 senaste månaderna knappt kommit någon nederbörd och de få dropparna har knappt kunna mätas i ett snapsglas i förra veckan fick vi i veckan plötsligt en skur på nytt så marken fuktades lite.

Buskarna och löven fick smacka på några droppar

Skogsbrynet ångade av fukten som steg uppåt mot skyn måste ses som kretsloppet

Av Bengt Bertilsson - 12 juli 2018 17:00

Funäsdalsberget är ett fjäll intill tätorten Funäsdalen i Härjedalen, med högsta punkt belägen på 977 meter över havet. På fjällets sydöstra sluttning finns en alpin skidanläggning, som ingår i Funäsfjällen, med toppstuga och högsta liftburna åkhöjden på 936 meter över havet.

Upp kommer man på fyra sätt.

Klättra via rep och gå på små stigar.
Gå en av guldturerna runt fjället och komma upp bakvägen

Vandra via en 1,5 km långa serpentinvägen upp höjdskillnad är 350 m

Ta FunäsGondolen upp till Toppstugan med bästa utsikten i Funäfjällen.

Själv lider jag av höjdskräck men då övriga sällskapet inte gör detta skulle jag eller rättar sagt har gjort en gång tidigare avstått att bege oss upp till toppen ställas inför ett faktum.

Att tvinga de övriga att gå det förstod jag ganska snabbt var uteslutet så det fanns egentligen bara ett alternativ för uppe på toppen var det nämligen invigning av samebyn

Sagt och gjort vi tog gondolen upp och jag kom upp och övriga i sällskapet, erkänner något blek om nosen och kunde njuta av utsikten över Funäsdalen från toppstugans terrass där vi även intog oss en kopp kaffe och åt en glass. Det finns även en restaurang där uppe.

Vi var även och såg invigningen av samebyn, tyvärr måste jag säga blev lite besviken, där fanns inga renar p.g.a jordbruksverket och länsstyrelsen ställt krav på vindskydd till renarena då det räknas som en djurpark att ha dessa renar i inhägnad.

Sen vet jag inte hur mycket samekultur vi fick uppleva. Fanns en kåta med renfällar utlagda, en större kåta för samlingar och en utbyggnad för souvenirer. Runt omkring fanns informationsskyltar om same livet som kanske visa politiker skulle läsa för att få mer kunskap om vilka samerna är.

Av Bengt Bertilsson - 11 juli 2018 11:29

Det är så hälsosamt och stärkande fjällen och en vecka uppe i Funäsdalens fjällen. Den årliga fjällsemestern uppe i Härjedalen närmare bestämt Tännäs och Fjällbyn denna gång, blev som vanligt lyckad. Fint vänder med fjällvandring och fiske. Någon dag bara ta det lugnt. Häng med kommer att lägga ut under den närmste tiden bilder från vistelsen. Börjar med närmiljön från stugan vi hyrde