Alla inlägg under augusti 2018

Av Bengt Bertilsson - 13 augusti 2018 20:00

Fångade en sen sommarhimmel och solnedgång som visade sig sen att sommaren var på upphällning 

    

Men det kan vara svårt att fånga en rätta bilden då det sägs att ett foto aldrig ljuger är detta en sanning med modifikation    

        

Av Bengt Bertilsson - 13 augusti 2018 07:00

Potatislandet har vår herre fått sköta själv denna sommar och trotts inget regn så har det växt ändå.

  

Känslan att bara gå ut och gräva med en liten spade i jorden i potatislandet och gräva fram potatisen till middagen, skölja av och sen bara att koka. Fast jag vill gärna skala då det sitter i huvudet sedan barnåren potatiskokningen till grisen och lukten av skal får mig att rysa

Av Bengt Bertilsson - 13 augusti 2018 06:00

För 4 år sedan så planterade jag Physalis och nu växer de som ogräs på tomten för jag har inte planterat några själv utan dessa är självsådda om vi bortser från en kruka som jag planterade en planta som växte i komposten i våras.

Två plantor växer i min blomrabatt där jag har vårlökar och jordgubbsplantor. En växer i mitt jordgubbsland och sen har vi några som växer på min grusgång 

         

  

Hur dessa kommit dit kan bero dels på att jag använder kompostjord och från Physalis följer med. Återstår att se skörden lite längre fram

Av Bengt Bertilsson - 12 augusti 2018 07:01

Brrrrrrrrrr knappt 10 plus när jag vaknar idag och regnat har det också gjort i natt på nytt.

20 ml på två dygn mer än vad jag fått på 3 månader märks det är höst direkt.
Slut på sommaren verkar det också, när vi kom hem i går eftermiddag från södern så visade dagstemperaturen 17 grader hälften mot vad vi haft för en vecka sedan.

 

Det kan bara gå åt ett håll med årstiden nu men njuter ändå då det ser tropiskt ut ner vid Ringebäcken 

Av Bengt Bertilsson - 12 augusti 2018 06:15

Vi har egentligen ingen tomatodling men då vi plötsligt fick se att i komposten växer det tomatplantor i våras, planterade vi några plantor i krukor

   

Men lyckades inte ta bort alla för idag ser det ut så här i komposten 

 

 

Om det blir några tomater som går att äta återstår att följa upp 

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2018 18:45

Runt den 11-13 augusti toppar perseiderna, ett återkommande meteorregn som är aktivt i augusti månad. Har man fri sikt finns chans till att bevittna 60 stjärnfall per timme. Ett tips är att spana mot nordöst, mellan horisonten och himlen rakt ovanför dig.

Foto: Michael Lopez/Walla Walla Union-Bulletin via AP/TT
Ett fall i Perseiderna. Arkivbild från 2016.

Fakta: Meteorregn

Meteorregn inträffar vid jordens passage genom en så kallad meteorström. Strömmen består av stoft från kometer som kretsar kring solen i banor. Om jorden passerar i detta kan en meteorskur bildas.

I dagligt tal kan vi kalla det för stjärnfallsregn, men det är inte stjärnor som faller. Det är gruskorn som bromsas av atmosfären och hettar upp luften framför dem. Inbromsningen blir så kraftig att ljuset från hetluften kan ses ända från marken som en meteor. Hettan får gruskornet att gå sönder och dunsta bort helt och de träffar därför aldrig marken.

Ett meteorregn kan vara från några timmar till flera veckor.

Källa: Nationalencyklopedin

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2018 06:00

Årets pelargoner har trivts i solskenet och dessa har vi själva drivit upp genom att spara plantorna från år till år fast vi egentligen inte har lämpliga utrymmen för detta.

       

Några plantor klara övervintringen och sen tar vi sticklingar och driver upp nya blommor.

           

Tyvärr så har vi ingen koll på färgerna så det blir ofta överraskningar sen efteråt när de blommar på nytt. Så om ni har pelargoner sätt in dessa och låt de övervintra även om de missköts så blir det blommor av dessa
            

 

Av Bengt Bertilsson - 10 augusti 2018 06:44

Något sällsynt kom på besök i går kväll, vaknade av att det smattrade utanför och jag insåg direkt att det är regnet som kommit äntligen.
 

Hann somna väcks jag på nytt att det brummade utanför och rummet ljusetes upp av blixtrar. Hur många blixtrar vet jag inte men det var tillräckligt för att jag fick gå upp och dra ut alla kontakterna till Telefon, data och Tv, bilden nedan visar på radar/blixt kl. 02,30 

Men efter regn kommer sol sägs det.

 

Men skall sanningen fram så var det mulet i arla morgonstund och det var att tända innebelysningen och vi gjorde det lite mysigt och tände ljus faktiskt på frukostbordet. Solen som dök upp var först kvart i 7 och den visade sig under några få minuter

Nu skall det dock bli bättre väder och det kommer att växla mellan sol moln och ev någon regnskur enl SMHI

    

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards