Alla inlägg under december 2018

Av Bengt Bertilsson - 20 december 2018 06:15

Marks kommun utestänger sin medborgare att kunna lyssna till kommunfullmäktige och kommunens högsta tjänsteman verkar vara ovetande 

 

Mats Lilienberg spelar ovetande om problemet med webbsändningarna inte fungerat trotts detta problem har funnit hela hösten. Den 25 okt uppdaterats KF-mötet den 17 okt sen har inget möte uppdaterats på nätet fast det har hållit två plus tidigare i höst och nu två dec möten.

 
Tyvärr verkar även Elsie Arnell KD vara lika ovetande om situationen när hon svara att det är en katastrof och att fullmäktige sammanträdet kunde hållit i Rydal. Ingen har kunnat lyssna på detta under hela hösten. Kommunpolitikerna har stått i talarstolen ovetande att endast ett fåtal kommuninnevånare som varit närvarande har hört deras ord. Detta verkar helt undgått somliga

Båda kommunråden har dock varit medvetna om problemet och båda kommunråden hävda i mail och på Facebook i slutet på november att frågan diskuterats med kommunledningen. Undertecknad har också i mail ställt frågan till Mats Lilienberg om varför vi kommuninnevånare höra webbsändningar. Mats har avstått från att svara

Orsaken till att vi kommuninnevånare inte kan lyssna på webbsändningar lär bero på programvaran bambuser inte fungera längre och så inte gjort så det gått att sända webbmöten direkt eller som nu i efterhand. Sen finns det problem och så alltid varit när de förlägger sina möten på annan plats än i Rydal att det krävs annan sändningsutrustning.


Problemet är dock inte unikt men kommunens dataavdelning verkar saknar kompetens och medel kanske också att skaffa en ny programvara. Eller så tycker kommunledningen med Mats Lilienberg detta är inte prioriterat område då det anställdes en kommunikationschef istället. Fast andra sidan Mats Lilienberg har sagt att all kommunal information skall gå via honom


Fotnot foto artikeln från BT 18 dec 

Av Bengt Bertilsson - 20 december 2018 06:00

Det finns andra svamparter också som fasineraen skogströvare 

           


Av Bengt Bertilsson - 19 december 2018 06:00

Skogspromenad 3: advent överraskades jag av svampen fortvarande växer ute i skogen 

                  


Av Bengt Bertilsson - 18 december 2018 06:00

Ett mysterium eller är det spya från en fågel ett gele liknande ämne som någon viskat att detta är rovfågel som svalt sitt byte men allt är inte matnyttigt och detta spyr fågeln upp

   

Av Bengt Bertilsson - 18 december 2018 05:45

Om en vecka är det julafton och då vill jag och flertalet också tror jag vill ha lite snö.

   

Så nu lever vi på hoppet att denna ligger kvar eller att vi får mer senare närmare julafton så blir det en vit jul 

Av Bengt Bertilsson - 17 december 2018 06:00

Behöver hjälp och kanske någon bloggläsare kan ge mig tips

 
Innan jag fick min Pentax kamera hade jag en Canon SX270 Hs som jag var nöjd med. Den var så lätt att ha med sig överallt men lyckades självklart repa linsen då den var så lätt att ha med överallt mot Pentax men den har helt andra finesser i Pentax som fått överväga under flera år nu, MEN 

Canon hade dock en fördel en bra zoom som gått att använda ibland och köpa en zoom till min K-50 blir dyrt 25 000 kr tänkte jag varför inte skaffa en annan liten zoom kamera på nytt istället för min systemkamera när man är bara ute och går och vill känna sig lite mer ledig är en system kamera lite klumpig ibland

Så kanske är det någon bloggläsare som kan tipsa mig om en lite kamera men med bra zoom.


Tittat på Canon Powershot Sx730 Hs zoom är 900 såg jag sen fick jag ett tips om en värsting Nikon P900 zoom 2000 den sista har förstås både fördelar men även . Sen är det prisskillnaden 3000 – 6000 kr Kanske finns det någon i mellanskiktet.

Så är det någon som kan tipsa mig om en lite kamera som skulle vara ett komplement får gärna tipsmig

 
Av Bengt Bertilsson - 16 december 2018 06:00

Julbrödet, Julbullar bakade och nu även Julsmåkakorna.

 

     

Julgranen uppsatt och klädd, Mestadels av Julmaten är inköpt och tillagad, sylta, köttbulllar ligger i frysen. Lufisken är också klar fast denna var färdiglutad. 
Är det nog bara Julskinkan som återstår att tillaga. Kanske dyker det upp ett och annat men detta är nog inte panik artade så nu kan vi sätta oss ner och bara vänta på Jultomten

Mat
Av Bengt Bertilsson - 14 december 2018 06:00

Tänk vad lite gräs kan vara vackert när man kryper ner på dess egen nivå 

        

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards