Alla inlägg den 5 februari 2019

Av Bengt Bertilsson - 5 februari 2019 06:00

Via Facebook har jag fått kontakt med hembygdsintresseradade personer från Hajom om en plats vid namn Hammarhall som kunde ha ett samband med stenhallar och Ringemosse. Efter ett tag så fick jag en bild på en sten med några hällristningar, men då jag inte upptäckte sambandet när jag skrev om kyrkvägen fall detta i glömska

Bilden kan innehålla: mat

Dock skulle stenen aktualiseras på nytt när det finns en  triangel på en karta dök namnet Hammarhall upp som väckte intresset för mig på nytt att försöka forska lite vad detta är

 

Hammarhall är en plats där de gamla sockengränserna mellan Berghem/Fotskäl/Hajom gick en gång i tiden och där detta bomärke gjordes detta står att läsa om i skogens pärlor

 
Platsen Hammarhall visar sig ligga strax väster om Ringsjöarna som jag ofta besöker 
 
Nu kommer det att äga rum avverkningar i området, en anmäld i maj 2018 vid Ringsjön och flera anmälda i okt 2018 mot Hammarhall. Så det kan vara av intresse att ha området under uppsikt framledes
   
I området finns det forn/torplämningar och den mellan sjöarna Stenliden finns omnämnd tidigare i bloggen har jag sett det finns en torplämning se pil i området 
   
Torplämning 50x40 m (N-S) bestående av 1 husgrund, 1 källargrund och stenplockad mark omgiven av låg stenmur. Husgrunden är 8x4 m (NO-SV) intill 0,4 m h. I V delen är ett spisröse 1,6x1,4 m (NO-SV) och 0,4 m h. Husgrunden har en tydlig kant i SV, Spisröset har tydlig kant i SÖ. Källargrunden är 10 m Ö om husgrunden, 4x3 m (NO-SV) och 0,5 m h. Kraftigt övermossad. Taket nedrasat. Området omgärdas av en intill 0,5 m h stenmur. Området är stenplockat.
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards