Alla inlägg den 23 mars 2019

Av Bengt Bertilsson - 23 mars 2019 06:15

Tusentals tranor vid Hornborgasjön är majestätiskt att se och uppleva, men att befinna sig mitt ute i skogen och plötsligt höra tranor trumpeta är en magisk känsla. Jag hade länge tänkt mig leta reda på Hammarhall. En plats där Berghem/Hajom/Fotskäl möts.

 

Efter att vandrat ca 1 ½ timme lyckades jag finna platsen, kände jag mig nöjd och som belöning perfekt för rast och fika. Satt mig ner på en stenhäll och njöt av solskenet som strilade ner mellan granstammana mot mig där jag satt.
Mina tankar när man sitter där är många men samtidigt mer tömmande då det är så rofyllt är det lite som en dröm gått i uppfyllelse. Väcks jag av en skogsduva kuttra, ett ljud som är som ett vårtecken för mig fast kanske för en storstadsmänniska något som finns där hela året i södra Sverige.

 

Plötsligt så överröstas duvans ljud av trumpetljud som jag kände väl igen, nämligen Tranans. Jag hade passerat en liten göl och hade en snett framför mig en också, kom ljudet bakifrån. Tänkte jag detta måste vara någonstans nedåt Hajom/Nödinge som inte ligger så långt därifrån. Drack upp mitt kaffe och avslutade min rapport på Messenger om mitt fynd och började leta efter Tranorna.

     

Det var inte vaken länge eller långt jag behövde leta, bara 100 meter där suttit ser jag en trana ute på Krokaremossen trumpeta och jag tänkte detta måste vara en som trumpeta i jakt på sin partner skall dyka upp. Men plötsligt så ser jag partnern då jag misstänker det är en hanne och hona som slagit sig ner på denna plats för att kanske rasta eller så är detta deras boplats

          

    

Finns lite öppet vatten också på mossen såg jag på min vandring därifrån. Bilderna är kanske inte av bästa kvalité är det mer upplevelsen och iakttagelse som är viktigast för min del

   

Efter att stått där en stund och studerat dessa var det dags för hemfärd var det tänkt gå samma väg tillbaka tog jag fram kartan ändå och såg det går stigar NO och N riktning blev det en ny upptäckt till i skoglöst land visade det sig. Men detta tar jag och skriver om en annan gång och detta redovisas i andra inlägg kommande vecka

Av Bengt Bertilsson - 23 mars 2019 06:00

Fönsterfotografering av en av gästerna vid fågelautomaten 

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards