Direktlänk till inlägg 4 april 2019

Rapport från vedbacken del 3

Av Bengt Bertilsson - 4 april 2019 07:30

Dag två på vedbacken började med eländes elände även denna dag. Plötsligt så pajade ljuddämparen. Ena skruven som håller dämparen var borta. Jag visste att den brukar lossna men då jag kontrollerade den igår så var den fastskruvad. Men skenet bedrog troligen så var gängorna slut så när maskinen började jobba och vibrera så skruvade den upp sig själv.

Så det blev att återigen bege sig till byn och fick förslaget att det är dags att byta motorsåg. Det jag har är från 2005 och det har gått för högtryck varje år har mer eller mindre gjort sitt blev jag upplyst om. 

Men nu fiska jag inte fram likvida medel så på en hast så jag fick tips. Köp en ny skruv, en ny packning och testa har jag tur så håller det ett tag. Vilket det visade sig göra också.

Så det blev återigen någon timme försenad start på vedbacken även idag. Men en ny filad kedja så gick det undan visade det sig efter en stund att sista filningen blev nog inte så bra för nu sågade den snett. In och filade om men jag hade nog filat lite galet tidigare och kedjan som satt på användes förra säsongen också hade sett sina bästa dagar. Blev det ändå så pass att den klarade dagens slit och släp på vedbacken 


   

Lilldrängen hemma och vi körde på lite bättre idag och nu har vi nog sågat upp hälften av totala mängden

Ved
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards