Direktlänk till inlägg 5 april 2019

Rapport från vedbacken del 4

Av Bengt Bertilsson - 5 april 2019 08:00

Dag 3 på vedbacken blev den sista när det gällde vedkapningen. Hade bytt kedja och sågen sågade likt en kniv skär i smör i veden. Första timmen avlöpte utan intermezzo. 

 

Andra timmen fyllde på med vatten i kroppen, bensin och olja i sågen och starta på nytt. Då var det slut på friden när det blev ett eldhav runt sågkedjan, jag hade sågat i sten. En sten hade kilat sig fast mellan stockarna och den måste följt med troligen från nedersta stockarna i lasset. Denna lyckades jag hitta med motorsågskedjan. Sen vare det kört direkt kedjan skar direkt mycket sämre så det blev att stoppa och fila. Hustrun hade varit inne i byn och handlat och det skulle snart bli kaffepaus blev stoppet perfekt tillfälle med kaffe och vanilj bulle

 

Då kom frågan upp hur länge skall vi hålla på. Vi kör till 12 föreslog jag och sparar resten till imorgon. Nu var såget redo för en ny attack mot stockarna och det gick som smort. Så vedhögen bli mindre, ”Lill drängen” såg trött ut och det gjorde ”husbonnen” också.

 

Vi kör en lava till föreslog jag och när den var färdig ja då var det inte många stockar kvar i högen. Med de sista krafter sågade jag och drängen slet som ett djur och vips var vi färdiga och klockan var inte 12.

 

Återstod att ta hand om spånen och småpinnarna hustrun hjälpte till med detta och totalt har vi fått 7 lådor med småpinna till tändved och lika många säckar av spån som jag skall ha till täkbark i hallonbeståndet

   

Totalt skulle de varit 22 kubik på vedlasset. Uppsågat lite mindre mellan tummen och pekfingert är det ca 4 m långa 8 lavor som är 0,50 m bredda plus ½ lava höjden ca 1 meter.
Detta tog oss tre dagar att såga men vi sågade inte hela dagarna. Första dagen kanske 2 timmar. Andra dagen 3 timmar, Tredje dagen 4 timmar totalt 9 timmar ett rejält dagsverke totalt sett. Utan ”Lill drängen” hade jag inte klarat detta dels tidsmässigt och ålder börjar ta ut sin rätt.  


Motorsågen som vägrade starta och jag var på väg att köpa ett nytt startade och har överlevt en säsong till och jag sparade 6700 kr. Nu får jag göra en översyn på maskinen och se till att den fungera bättre till kommande säsong. När detta blir aktuellt vet jag inte har ca 3 årsvedar nu liggandes och ordspråket att dess äldre vedeldaren blir dess mer ligger på vedbacken 

 

Ved
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards