Alla inlägg den 8 april 2019

Av Bengt Bertilsson - 8 april 2019 06:30

Ingen rast och vila fint väder fast det var lite svalare i arla morgonstund. Det luktade lite speciellt också denna morgon, det var lite fuktighet i luften och det var lite fukt i gräs. Dock inte mätbart men uppfriskande. Grönskan på gräsmattan njöt av det och när sen solen tittar fram då njöt även husbonden av det han såg

 

 

Lill drängen var ledig så husbonden fick stå där ensam men hann med att klyva 5 kubik i solskenet och på två dagar inte fulla arbetsdagar då är det bara en har det blivit 10 kubik klar  

   

Kvar finns ca 6 - 7 kubik att klyva 

 

Ved
Av Bengt Bertilsson - 8 april 2019 06:00

Gräsmattan ser bedrövlig ut efter vintern, fast den är grön är det endast mossan som växer och tar död på gräset varje år. Sen att mossan är mjuk och skön att gå på så är den inte rolig att klippa. 
Det finns många sätt att bekämpa mossan. Nu har jag ingen robot som klipper mitt gräs annars sägs det att deta är effektivt.
Kratta eller mossriva är också ett sätt som jag prövat utan resultat som jag blivit nöjd med. Dessutom mycket ansträngande.
Så istället använder jag mig nu av dels kalka gräsmattan men jag blanda i järnsulfat som mossan inte tycker om och slänger ut på min gräsmatta.

       

Fast efteråt och ser gräsmattan hemsk ut det erkänner jag.

   

Järnsulfaten den bränner mossa direkt, dock hade SMHI lovat lite regn men detta uteblev.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards