Alla inlägg den 27 april 2019

Av Bengt Bertilsson - 27 april 2019 15:00

När jag steg ut på farstutrappan denna morgon mötes jag av en fantastisk syn.

 

Det hade kommit regn som var mätbart också. Detta var jag inte ensam om att notera, även naturen hade uppmärksammat regnet.

    
Tacksamt hade den suget åt sig av regndropparna som kom och visade sin tacksamhet genom att bladverket veklat upp sig ännu mer än igår

 

Minnet kan svika mig men jag kan inte eririna mig vi fått regn under hela april förren nu inatt och det var inte mycket men alltid något 


Av Bengt Bertilsson - 27 april 2019 06:00

Årets ved huggen och klyvd väntar förra årets ved att lämna vedbacken in i vedboden. Denna högs förra året och har legat ute under pressening och torkat. Prima bokved som skall tranpoteras från vedbacken till vedboden. Nedförsbacke så det går lätt men det känns i ryggen efter några timmar men det ger motion

nu har jag kört 3 dagar och lyckats fylla vedboden och det känns i ryggen

 

   

Totalt har jag kört in 16 pallar med ved fast om detta motsvarar lika mycket i m3 skall vara osagt då jag krysslägger all ved som regel på vedbacken för att den skall torka bättre.

   

All ved är som synes inte klyvd utan består av pinnar också, men en m3 pinnved värmer många dagar också. Lådorna som står ytterst är fyllda med spinkved främst som är bra att ha för att tända och få fart på pannan. Men bakom lådorna där ligger det som låg på vedbacken

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards