Alla inlägg den 25 maj 2019

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2019 06:00

Visste du att det förekommer en rödbrun form av huggorm och detta är som regel honor och dessa kallas ibland för äspingar.
 
Huggormen har oftast relativt ljus grundfärg, ofta ljusbrun, med ett mörkt sicksack-band längs ryggen. Så har alla huggormar jag sett varit till utseende. Sen vet jag det finns också helsvarta, men röda var något nytt.

     

Så när jag var ute och cyklade och fick en röd orm ligga i vägkanten tänkte jag på det är en kopparorm. Men insåg omg detta är inte detta så jag blev lite extraherad faktiskt. Kameran kom fram omgående och först såg jag inte den var död utan låg där i solen och värmde sig i solskenet, men då den inte reagera när jag stanna förstod jag den var död.    

Oavsett första gången jag såg en och jag var mycket osäker på att det var en huggorm så jag skickade en bild till Naturhistoriska riksmuseet och fick bekräftat detta svar från dom 


        


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards