Alla inlägg under augusti 2019

Av Bengt Bertilsson - 24 augusti 2019 06:00

Var glor ni på? 
Denna fråga var befogad då jag kommer gående och dyker upp där med kameran och fotade dom där de går i gräset och störs mitt i maten. Finns några markägare i min omgivning som har egna djur och andra låter någon annan ha sina ungdjur gående på deras mark så dessa inte växer igen  

         

Av Bengt Bertilsson - 23 augusti 2019 06:15

Ibland så är jag på rätt plats vid rätt tillfälle och detta var jag i somras när Ringsjöarna låg spegelblank visa bilder är nya och inte publicerade andra tidigare.

                         

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 22 augusti 2019 06:00

Ibland så har jag för mycket i huvudet eller så är jag tankspridd. Fast det finns de som säger jag lider av senilhet också. Saken i detta inlägg är att detta är inte nytt utan hände för ett tag sedan men detta är kanske ännu ett bevis på att visa saker bli liggandes i och glöms bort. Oavsett jag skulle gå ut i vårt trädgårdsland och plocka in potatis till middagen då vi skulle få gäster.
Tog en tom gryta med mig ut och satte ner denna på farstutrappan. Gick sen in i garaget och hämtade en trädgårdsgrep som jag ställde invid trappan där även sopborsten står placerad på trappan. Jag kom nämligen på att jag skulle gå in och hämta min kamera för att dokumentera första skörden av potatisen. Hängde kameraremmen över huvudet och tog grytan i ena näven och sen tog jag tag i skaftet på redskapet som stod på farstutrappan.

 

Gick därefter ut på trädgårdslandet, placera gryta och redskapet på säckarna som ligger där och fotograferade potatislandet och den övriga odlingen på det styora godset. Rödbetor och morötter växer bra under fiberduken. Likaså verkar det bli bönor också och blomkålen kanske blir något också av fast kålmasken har varit besvärlig detta år, 

 

Vi har tre pallkragar med potatis i och skörden ser ut att bli bra då vi haft fiberduk på detta år

 

Vänder mig sen om och ser då jag tagit sopborsten istället för grepen.

 

Så det var bara att gå tillbaka och hämta grepen som stod kvar invid farstutrappan.

 

 

Drog upp 3 plantor av potatisen och grytan blev full

 

Färska nypotatisar direkt från landet bara att skubba av och koka.

 

SZå kan det gå till när jag går i andra tankar det blir mycket spring i bena 

Av Bengt Bertilsson - 21 augusti 2019 06:00

Tordyvlar (Geotrupidae) är en familj i insektsordningen skalbaggar. Systematiskt har gruppen även placerats som en underfamilj (Geotrupinae) till bladhorningar (familjen Scarabaeidae). Tordyvlar är vanligen glänsande svarta och lever till stor del på djurspillning, speciellt från betande däggdjur.

I svensk folktro ansågs tordyveln vara en lyckobringare. Därför fick man inte döda en tordyvel, utan måste behandla den med respekt. Om man hittade en tordyvel som ramlat på rygg och vände den rätt skulle man få tio synder förlåtna. Tordyveln hade också en varslande roll. Om årets första tordyvel kom fort flygande skulle vårens arbete förlöpa smidigt, om den hade löss mellan frambenen borde sådden inledas tidigt och om den hade löss mellan bakbenen var det bäst att dröja med sådden.

 

Denna stötte vi på när vi skulle bestiga Stenshuvud och den bara ställde sig framför oss och veklade ut sina vingar som att här vaktar jag. 

Av Bengt Bertilsson - 20 augusti 2019 06:00

Regeringen brukar skryta om att de står på oss elkonsumenters sida men undra om detta mer är ett spel för galleriet då det visar sig att ofta så figuera S i försäljningar av kommunala bolag och sen visar det sig det blivit ännu dyrare för elkonsumenterna 

 

De flesta av Sveriges större städer äger sina energibolag. Men på 1990-talet och tidigt 2000-tal var det några som valde att avyttra. Först ut var Malmö där S-styret sålde till Sydkraft (idag Eon) redan 1991, och tio år senare gjordes det affärer i bland annat Stockholm och Uppsala.
 
Politikerna motiverade inte sällan försäljningarna med att sinande kommunkassor behövde fyllas på. Men det talades också om att energibolagens vinstprognoser var svaga och att man ville slippa risker på en osäker elmarknad. En annan tid, men argumenten känns igen från dagens diskussion kring Öresundskraft.

I Uppsala gjorde S och M upp affären med Vattenfall i smyg år 2000 och kritiserades i efterhand i en forskarrapport. Taxorna hade några år senare dragit iväg och Christina Spens, då ekonom på Handelshögsskolan i Göteborg, ansåg att det hade varit bättre att kommunen fortsatt att äga bolaget.
I Stockholm agerade också S tillsammans med de borgerliga. Birka Energi såldes till finska delstatliga Fortum, som på bara några år hade tjänat in de 19 miljarder kronor som de betalade för bolaget.
– Det var en jäkla dålig affär, sa Mats Hulth (S), det dåvarande finansborgarrådet när han i efterhand kommenterade affären i Expressen.
Av Bengt Bertilsson - 19 augusti 2019 06:00

Från farstutrappan ser jag nere vid Ringebäcken idag en hög stubbe av en Björk.

 

Förr stod där en ståtlig björk och den följde jag under ett år och fotograferade vad som hände se länken


Tyvärr så tog stormen den för några år sedan men en hög stubbe blev kvar och några kvistar höll den vi liv.
Men förra årets torka tog musten ur den och nu är det bara ett dött träd som står kvar.  


Av Bengt Bertilsson - 18 augusti 2019 06:00

Vad skulle trafikverket säga om denna barnstol skulle dyka upp på marknaden på nytt. Men denna fanns i verkligheten faktiskt och livsfarlig men så tänkte de inte förr utan detta var praktiskt. Barnet kunde se framåt och inte ett ryggstöd som idag. Att barnet flög som en vante framåt det tänkte de inte på.

     

Av Bengt Bertilsson - 17 augusti 2019 04:15

Årets lingonskörd den blir inte stor men några bär hittar jag men får nog återkomma och plocka dessa

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards