Alla inlägg den 17 januari 2020

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2020 06:00

Träning och övning ger färdighet och tar jag dessutom lärdom av de fel jag själv ser så verkar det som den beryktade 25 öringen ramla ner.
Så jag begav mig åter till mitt vattenfall och tog en serier foton. Dessa är tagna med frihand också. ISO använder jag mig av auto på dessa foton

 

1/50 f4,0 ISO 800

 

1,125 f3,5 ISO 1600

 

1,125 3,5 ISO 1250

 

1,250 f3,5 ISO 2000


Foto · Natur
Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2020 05:45

Så det skule vimla av möss p.g.a det finns många ekollon då måste det finns många Ek träd också och dessa vimlar det inte av. Har jag många möss Svar nej.

Inte mer än vanligt när hösdten kom och eftersedvanlig jakt så försvann dessa, men låter man bli att jaga dom när de kommer på hösten så förökar de sig. Detta tror jag mer på att väder spelar in och mildväder gott om föda överlag ger mer skadedjur.

Just nu larmar ovanligt många personer om att de får sina hem förstörda av gnagare. Vissa kopplar ihop det med den milda vintern. Men enligt jourhavande biologen på Naturhistoriska riksmuseet är det fel att skylla på mildvädret – sannolikt handlar det i stället om mängden ekollon under 2018.

– Jag skulle tro att det har att göra med att det var mycket ekollon 2018, då kunde skogsmössen lägga upp vinterförråd av ekollon. Om de hade stora vinterförråd sen kunde överleva bättre under förra vintern och då borde det ha blivit mycket möss våren 2019 och de mössen, när de sen fortplantar sig och får barn, då kan man förvänta sig att det ska vara mycket möss i markerna som kommer in när det är höst, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet

Så fenomenet att det har kommit in extra mycket möss i en del hem och stugor den här vintern beror alltså inte på något särskilt väderfenomen i år utan snarare på att det funnits ovanligt många möss i markerna överlag, menar Didrik Vanhoenacker. Och vill man hålla mössen borta rekomenderar han en gammal välbeprövad metod.

– Då får man väl skaffa en katt. Katter skrämmer ju möss både genom att de fångar och äter möss, men också bara lukten av en katt gör i de flesta fall att möss tycker att det är läskigt och håller sig undan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards