Alla inlägg den 14 februari 2020

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2020 19:45

Fixat motorsågen idag (tror jag)

Jag har skrivit jag haft strul visa dagar med mitt motorsåg och när jag ändå skjutsade in hustrun till jobbet passade jag på att åka in till Skene Järn som serva och säljer Husqvarna såg i arla morgonstund då de öppnade 6,30 .

De trodde på drevet var nog slut, men då jag inte hade såget med mig så kunde de inte fixa detta hade jag haft detta så fanns det tid för att få hjälp så Anders som jobbade där. Snabbt hem hämta såget. Kl. 6,50 stod jag åter i butiken, servicekillen Ingvar på plats

Anders skruvade loss kåpan och konstatera kuggarna slut. In till Ingvar som lossa på kopplingstrumman konstatera kuggar slut han också, byter detta konstatera kopplingen var också slut så det blev byte av Kopplingstrumma komplett och kopplingen komplett

10 min över 7 allt klart Anders provkörde såget och detta fungerade. Jag har dock inte provkört detta då jag haft så mycket annat att sysselsätta mig men jag litar på kilarna.

Kostnad, grisen i säcken,

Datastrul på Swedbank så jag kunde inte betala så detta blev obesett på ett konto jag har sedan gammalt hos dom. Slapp servicekostnaden p.g.a mitt trevliga bemötande och att jag köpte svärd och kedja igår en bra kund. Hoppas jag överlever chocken när fakturaran kommer

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2020 06:00

Dag tre och det var en mör gubbe som gick ut dagen efter stormen dragit här över fast det var ingen stormfälld skog som skulle sågas. 
Motorsågen går perfekt efter omständigheterna och då gäller det att passa på att såga och en tank räckte en timme var det lagom att stanna och pausa. Om lederna börjar verka så går det bra att stappla upp bitarna ganska lätt, blir som på ett gym och tyngdlyftningspass. 

   

Ny tank påfylld och plötsligt så skär såget sämre och detta kom jag på snart varför. halva skogen med jord och grus täcker stammarna och även om jag försöker skapa bort detta så mår inte kedjan bra av detta. Men så länge det skar hyfsat så körde jag en timme till och en tank. Sen var gubben slutkörd.


 

Plocka in grejorna, räfsade upp spån och kvistar detta tog en timme då orken var borta. Vedhögen börjar minska och mer än häften är sågad men inser jag är inte 25 och detta visste jag inte 50 heller utan närmare 70 än 60 så det får väl ta lite längre tid numera.

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards