Alla inlägg under februari 2020

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2020 06:00

Beroende från vilket håll vi kommer så svämmade Kvarnåsabäcken över även detta år 

       

och vattnet tog nya vägar

                   

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2020 14:21

En ny kyrkostrid på gång i Mark denna gång i Hyssna enl uppgifter på BT webben så ville Hyssna hembygdsförening anordna en konsert med stjärnsångaren Rickard Söderberg i Hyssna kyrka.
Men fick nej av församlingen. En ” Principfråga” ”Därför nobbar kyrkan stjärnartisten” skriver BT som webbrubrik,

 

2007 skrev Rickard Söderberg ett öppet brev till Yngve Kalin där han ironiserade över bokstavstrogna tolkningar av bibeltexter. Bakgrunden var Hyssnaprästens namninsamling bland präster mot att tillåta att välsigna homosexuella par.

 

På frågan om det öppna brevet svara nuvarande präst till BT Påverkar bakgrunden, med Rickard Söderbergs öppna brev, beslutet?

– Nej, jag visste inte ens om att han skrivit ett öppet brev, så det kan jag inte säga. Jag får väl googla det, säger han.

 



Upprinnelsen till allt var  Prästdeklarationen, som Yngve Kalin kallar uppropet, hävdar han att beslutet om välsignelseakten går mot vad som sägs i Bibeln. - Att välsigna homosexuella par strider mot mina prästlöften.

Aftonbladet skriver om prästupproret  GT / Expressen skrev finns väldokumenterat på många andra sajter på webben 


Snurre Sprätt och Satan stoppade prästernas lista

 

Prästernas möjlighet till elektroniskt avståndstagande från välsignelse av homosexuella ströps på torsdagen. Snurre Sprätt och Satan stoppade Hyssnaprästen Yngve Kalins protestlista på internet. - Det är beklagligt att det finns folk som inte tror på fri opinionsbildning utan tar sin tid för att sabotera, säger komminister Yngve Kalin,

 


Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2020 06:00

Vattenståndet i Kvarnåsabäcken är enormt och magnifikt också 

             

Av Bengt Bertilsson - 18 februari 2020 06:00

Så här mycket vatten tror jag mig inte minnas, fast vi hade mycket vatten förra året också vid dennac tid också verkar mängden mer detta år men det rör sig om mycket lite skillnad 

             

Av Bengt Bertilsson - 17 februari 2020 09:15

Extremt vattenflöde just nu men en koll hur det såg ut i februari 2019 så var vattenflödet i vårt område likvärdigt på sina platser. Sen vet jag det är skillnad från plats till plats är det intressant att via bloggen följa det jag själv glömt bort eller kanske inte tänker på det förren jag ser historiken 2020 nedan 

  

Nedan 2019 

 

Vägen mellan Hajom - Berghem nedan 2020

 

2019 såg det ut som nedan
 

Hur såg det ut 2019 i Ringebäcken Hur såg det ut vägen mellan Hajom - Berghem 2019  

Av Bengt Bertilsson - 17 februari 2020 07:50

Stomen Dennis framfart här på godset resulterade i att taket flög av och landade på åkern

   

Ond bråd död efteråt hittar vi en fågel som låg död på marken.

   

Vår och grannens soptunnor låg på marken

     

Av Bengt Bertilsson - 15 februari 2020 06:00

Dag fyra på vedbacken och det började inte så bra. Hade kört knappt en timme när plötsligt kedjan gick av, av någon anledning. Ny kedja nästan så det var lite överraskande, men nu hände det. Tur i oturen så hade jag köpt en i reserv ifall så det var ingen fara på torpen. 

Sen gick det bara av farten.  tankningar och högen minskade rejält. 2, 5 timme dags för rast och det var dags för middag. Jag hade nog först tanken på att spara på krafterna. men så säger hustrun- - du har inte mycket kvar 

 

Så jag tankade på nytt och gav mig på högen och kedjan var ny så det gick bra. Tills jag hade 5 stockar kvar då låser sig kedjan. In och lossa på sträckaren och får igång sågen.  3 stockar kvar och samma elände. lossa på skruven hittar inget fel kedjan lossnar. Sista stocken 3 m lång då tredje gången stannar kedjan. Då ser jag svärdet är trasigt och det var kört färdigt för dagen.

   

Blir att köpa nytt svärd troligen kedja också då den troligen tagit stryk den också, men sen är vedkapningen klar för denna säsong. Nu återstår att klyva den men detta bli inte nu utan nu.


 

På vedbacken ligger nu en vedhög 4 m * 4,5 m = 18 kubik räknat mellan "tummen och pekfingret"  


Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2020 19:45

Fixat motorsågen idag (tror jag)

Jag har skrivit jag haft strul visa dagar med mitt motorsåg och när jag ändå skjutsade in hustrun till jobbet passade jag på att åka in till Skene Järn som serva och säljer Husqvarna såg i arla morgonstund då de öppnade 6,30 .

De trodde på drevet var nog slut, men då jag inte hade såget med mig så kunde de inte fixa detta hade jag haft detta så fanns det tid för att få hjälp så Anders som jobbade där. Snabbt hem hämta såget. Kl. 6,50 stod jag åter i butiken, servicekillen Ingvar på plats

Anders skruvade loss kåpan och konstatera kuggarna slut. In till Ingvar som lossa på kopplingstrumman konstatera kuggar slut han också, byter detta konstatera kopplingen var också slut så det blev byte av Kopplingstrumma komplett och kopplingen komplett

10 min över 7 allt klart Anders provkörde såget och detta fungerade. Jag har dock inte provkört detta då jag haft så mycket annat att sysselsätta mig men jag litar på kilarna.

Kostnad, grisen i säcken,

Datastrul på Swedbank så jag kunde inte betala så detta blev obesett på ett konto jag har sedan gammalt hos dom. Slapp servicekostnaden p.g.a mitt trevliga bemötande och att jag köpte svärd och kedja igår en bra kund. Hoppas jag överlever chocken när fakturaran kommer

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards