Alla inlägg den 23 mars 2020

Av Bengt Bertilsson - 23 mars 2020 06:00

Sonen ringde i veckan och sa att han hade ett träd som han ville jag skulle såga ner på sin tomt. Jag får ta veden sa han. Okey gratis ved säger en smålänning inte nej till

 

Så i lördag var jag på plats kl 9,00 på godset han bor bo, men först iväg och hämta en kärra, men vi var snart tillbaka

Började såga av de nedre grenarna och sen tog jag stammen sist. Kunde fällt trädet helt egentligen men så blev det inte.

Kl 10,00 var trädet borta och det var dags för förmiddagskaffet. Efter detta raskt slänger vi på grenarna på kärrar. Upp till Skene skog och återvinningen med riset och lite annat smått och gott som legat och skräpat åkte med.

Skall erkänna jag tror aldrig jag varit på återvinningstationen en lördag och blev överraskad av det var köbildning för att lämna återvinningsmaterial.

          Kvart i 12 var vi tillbaka och lasta i veden som jag skulle ta hem, väl hemma på farstutrappan domäner lastade vi av en med smått och gott och en hög som skall klyvas

 
Först hade jag tänkt jag vänta med att klyva veden till en annan dag för husbonnen kände sig lite mör i kroppen och främst ryggen. Men som ni vet så flyger fa. i en och ut och drar fram klyven.

   

Men kanske var det så att snålheten bedrar visheten stammen är nästan genomrutten och någon större energivärde lär det inte vara i detta när det fått torka och kunde likaväl kanske kört detta också till återvinningen.
   
Men så minns jag hade en poppel här utanför en gång och den var nästan likadan. Klöv veden från den och detta fick torka visade sig sen jag hade gratis ved ca en vecka. Så vi får se vad det blir denna gång
 
0,7 kubik ved tillsammans blev det oavsett  

Ved

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards