Alla inlägg den 9 juli 2020

Av Bengt Bertilsson - 9 juli 2020 08:07

Återigen så blev det över 600 sniglar knipsade på gräsmattan 

     
Dagens snigelrapport från källartrappsnedgången som torkade upp igår när solen värmde södergaveln verkar inte hindra sniglarna att komma, dagens morgon inräkning hittades 29 st

 
En timme senare när jag knipsade på gräsmattan så var det 11 st där till 

Av Bengt Bertilsson - 9 juli 2020 06:00

Småland och då tänker jag osökt på sten och åter stenar och var än jag spottar jag spottar på en sten. När du spottat tillräckligt många gånger på den så blir den blött

 

När vi gick där på de små stigarna och körvägarna mellan åkerlapparna och såg all sten som låg dels i stenrösen så påminner detta en om uppväxten. Kanske inte så mycket sten men rösen fanns där likaså steniga åkerlappar, men även god jord också. 

           

Något som dock jag däremot inte kommer ihåg var dessa trägärdsgårdar som fanns här. Det sägs vara kilometervisa gärdsgårdar. Själv kan jag inte erinra mig dessa fanns hemma där jag växte upp utan det var ståltråds som omgärdade åkrar och beteshagar. Men visst det fanns på andra gårdar kvar dock i mycket lite omfattning. Är dessa mer en påminnelse om tiden före värd att minas även den.

         


Av Bengt Bertilsson - 9 juli 2020 05:45

Trädgårdslandet skonas inte dock är mängden inte som på övriga ställen.

   

Morötterna har de gett sig på och käkat bra på blasten.

 

Sen sitter de på rad och bara väntar 

     

Potatisen verkar de dock inte gett sig på ännu men de har nog haft kalas då det var blött och rutna växter

 . 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards