Direktlänk till inlägg 28 december 2020

Håris

Av Bengt Bertilsson - 28 december 2020 06:00

Håris är ett ovanligt fenomen som bildas när fukt tränger ut ur vattenindränkta trästycken vid temperaturer strax under noll grader.

 

Ibland får SMHI in spännande bilder såsom de nedanstående, med frågor om vad detta är och hur dessa långa, lätt böjda iskristaller bildas.
 
Fenomenet kallas för håris och bildas när vatten tränger ut ur vattenindränkta trästycken.
 
Träbiten får inte vara frusen medan den omgivande luftens temperatur ska ligga strax under noll. Vatten som tränger ut ur träet genom små porer kan då frysa och växa till inifrån så att stråna blir längre och längre.
 
Möjligen rör det sig inte om helt rent regnvatten utan det innehåller lite ämnen, eventuellt från bakterien Pseudomonas syringae, från det ruttnande träet som påverkar isstrukturen.

 
Text SMHI

 
 
Lars Fjelddahl

Lars Fjelddahl

5 januari 2021 19:39

Hej! Det verkar som att flera på juldagen 2020 såg håris kring Göteborg med omnejder. Jag fotade en del, men kameran (och därmed jag) lyckades inte helt med skärpan på alla bilder. De kan ses här: https://photos.app.goo.gl/ciGdRuvDvGxn9w7bA
Jag kan inte erinra mig att jag sett fenomenet tidigare, ändå är jag 58 år.

http://https://photos.app.goo.gl/ciGdRuvDvGxn9w7bA

 
Ingen bild

Berghemmaren

5 januari 2021 20:16

Kul att du uppskattade mina bilder och att jag fick se dina fotograferade bilder på detta naturfenomen Första gången jag såg detta var 2014 då även vid jultid

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 28 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 26 mars 05:45

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 25 mars 06:00

Tickor är svampar som man framför allt hittar växande på träd, levande som döda. En del växer dock på marken. Det finns ca 200 arter tickor i Sverige varav en stor del är arter som gemene man inte lägger märke till, då de ofta är relativt små och väx...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 05:45

Dags att tömma komposten vars innehåll fått förmultna under ett år.   Ser inte mycket ut för världen kanske och den är inte färdig förmultnad riktigt heller.      Så den sållas och skal, ben och annat material sållas bort så bliv det ca 1½...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 23 mars 05:45


Vårstädning vid fågelstationen och marken täckt av solrosfrö och detta räfsade jag upp.   Vid första blicken så ser det ut som kvarlämnad fröer i massor, men visar sig vara mestadels bara skal som fåglarna suttit i buskarna som finns bredvid stati...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards