Alla inlägg under december 2020

Av Bengt Bertilsson - 21 december 2020 06:00

Jo men nu är det så att troligen kommer inte tomten p.g.a Covid-19 och hälsomyndigheterna har inte tid att komma.

   

Så jag bestämde mig för att istället för ett rent helvete städa upp bara för att det är jul och hustrun skall inte behöva göra detta när hon kommer hem och jag bara går här och sparka mig trött 


Av Bengt Bertilsson - 20 december 2020 06:00

Vi är väl stofiler från dinosaurietiden eller så lever vi i det förgångna när det gäller julkort. För ett julkort betyder så mycket 
 
Vi skickar ett X antal julkort varje år. Kostar vad det kostar gör. Vsa svara regelbundet och dessa värmer oss att vi fortvarande tänker på varandra speciellt. Så finns det några som värmer oss ännu mer och det är när barnbarnen skrivit julhälsningen själva. Sen må väl vara hänt att de fått lite hjälp så är det speciellt 

   

Okey du som skicka julhälsningar via främst Facebook visst är dessa roliga och omtänksamma och ibland lagt ner lite extra energi skicka julkramar via Messenger men de slår inte barnbarnens äkta vara.


Av Bengt Bertilsson - 19 december 2020 13:04

"Det finaste sätter man på bordet"

 

eller säger vi det vara

 

"Det godaste sätter man på bordet",

 


Så är detta Marks kommun varumärke i jultid 


Mat
Av Bengt Bertilsson - 17 december 2020 19:52

Nu pågår arbetet med att utforma en målbild för Kinna centrum 2030. Målbilden ska bli en gemensam bild av vilken plats Kinna centrum ska vara i framtiden och kommer att baseras på en medborgardialog. Nu finns det möjlighet att tycka till om hur centrum ska utvecklas.

Var och hur

Tyck till i den digitala kartan

Utöver detta finns det nu möjlighet att tycka till om centrumutvecklingen i en digital perspektivinsamlingskarta, som du hittar här.
 
Du som medborgare har nu möjlighet att reagera och kommentera på de olika påståendena. Genom att klicka dig fram via kartan eller meny

Av Bengt Bertilsson - 15 december 2020 09:19

Ljus i horisonten och detta är jag inte bortskämd med att se denna decembermånad. Men det var skenet som bedrog för inte såg jag till det senare.

 


Fast vädret blev lite bättre en stund för att återigen visar sig bli ett typiskt decemberväder med regn och mildväder 

Av Bengt Bertilsson - 14 december 2020 06:00

Att laga mat ute är inne och då skall man ha ett stormkök.  Fast något sådant har jag inte och skall man ha ett riktigt så kostar detta

   
Men kommer jag att använda ett sådant är frågan också. Jag tänder ibland en eld mer för att hålla värmen. Har som regel med mig varmt vatten och pulverkaffe så det är mer en mysfaktor. 
Bill jag koka vatten måste jag ha en gryta så ett stormkök skulle kunna vara användbart. Men skall jag bara grilla korv då vill jag allt ha öppen eld 

 
Sen sägs det dock att ett stormkök kan användas och slå två flugor i en smäll genom att i båda fallen använda köket som värmekälla och laga eventuell mat. Fördelen med ett stormkök är att man kan använda det även i känsliga marker där man inte får elda, som till exempel på en stenhäll. Man får även använda det fast det råder eldningsförbud


Priset då då det sägs finnas allt mellan några hundralappar till ett rejält kostar ca 1000 kr
Skall stå stadigt och enkelt att använda. Gå lätt att packa. packa. Köket skall gå att använda med både gas och bränsle även om det är en nakdel med att vid bränsle  blir koktiden lång och kastrullen ordentligt sotig får man överväga vad som sen är lämpligt att ha med sig när man går ut 

Så kanske skulle jag önska mig ett rejält stormkök fast jag tror kanske jag själv vill välja vilket då det är en djungel bokstavligt man skall ge sig in i 

Av Bengt Bertilsson - 13 december 2020 06:00

Det är inte ovanligt att det smäller till i våra fönsterrutor p.g.a våra småfåglar verkar tro att det går att flyga tvärs igenom huset fast fönsterrutorna är stängda. Fast det kan också bero på att naturen utanför speglar sig i de rena och välputsade fönsterrutorna.

 

Så nu har det hänt igen det sa pang i rutan denna gång i köksfönstret. Jag tittade ut men såg först ingen fågel så jag trodde den klarade sig, men så fick jag se där sitter en Blåmes, en aning groggig i utseende.

 

Lägger märker till att huvudet det faller mer och mer så jag förväntar mig ond bråd död då den till slut lägger näbben i fönsterblecket 

 

Men när jag sen tittar ut efter en kvart då är den borta, troligen svimmande den av men kvicknade till och kunde flyga iväg 

Av Bengt Bertilsson - 12 december 2020 06:00

Vi går mot mörkare tider bokstavligt så osökt tänker jag på visan "Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, det är mörkt nu"

 

"men det blir ljusare igen. Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.......

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards