Alla inlägg under januari 2021

Av Bengt Bertilsson - 26 januari 2021 20:19

Var och en har sin uppfattning vad som räknas som mellan himmel och jord. Tyckte jag detta foto blott ett ögonblick det syntes symbolisera vad jag ser mellan himmel och jorden. När jag lyfter blicken och tittar ut från köksfönstret Sen får det vara upp till betraktare att tolka bilden på sitt sätt förstås
 
Kan det var också ett sätt att se det är helvetet på jorden elden lyser och ljuset i tunneln där upp 

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2021 06:00

I dessa Covid-19 tidevarv så är det populärt att vistas ute i naturen och visa passa på kanske nu när det är lite svårare att sitta på krogen och dricka så sitter de ute uppe på Mariebergspaken. En fin grillplats som verkligen kan i normala fall rekommenderas men idag när vi kom dit stank det av öl och det visade sig att plastduken som ligger över bordet stinker av öl

 

Troligen 4 personer varit på platsen åtminstone om vi skall se till antal burkar då det låg 4 ölburkar slängda lite överallt.

   
4 plastmuggar ligger på olika ställen

     

En flaska ekologisk Gin, noga att det är odlat som värna om naturen sen slänger de flaskan i naturen Det är väl detta som kanske kallas kretslopp. Numera försäljes i plastflaskor såg jag, undra om dessa är returflaskor som Pet-flaskor. 

    
Står en avfallstunna bredvid vindskyddet, men som synes nedaför hade de missat den.

 
Men det är väl sant att när alkoholen rinner ner genom strupen så försvinner förståndet att tänka normalt och orken försvinner då de inte orkar plocka upp efter sig orken

Av Bengt Bertilsson - 23 januari 2021 06:00

Kom att tänka på en film när jag såg detta 
 
Häng dom högt (engelska Hang 'Em High) är en amerikansk western från 1968 i regi av Ted Post med Clint Eastwood i huvudrollen.

 

Men det var något helt annat men fantasin fick återigen utlopp 

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2021 06:00

På gamla byvägar eller skall vi se det som mer gärdesvägar som de idag är kvar och det känns lite som jag är 100 år tillbaka då jag vet där gick en byväg som var frekvent använd 
       

Kommer jag till slut fram till Grytedalsberget 
   

Av Bengt Bertilsson - 21 januari 2021 06:00

Kvarnåsabäckens fallet denna vinter med iskristaler och fritt fall fasinerar 

   

Av Bengt Bertilsson - 20 januari 2021 06:00

Iskristaller i Kvarnåsabäcken är mäktiga och fantastiska att beskåda och ger mig träning i fotografering måste jag mig kanske lära mig krypa och inte stå 

     

Av Bengt Bertilsson - 19 januari 2021 06:00

Vildsvin i farten

 

Plötsligt så lyser det en gul fläck ibland löven på en kvist, Vad kan detta vara?
       

Ja första tanken fast den var kanske mycket långsökt urin från vildsvin, men sen detta kan inte frysa så snabbt för den gula klumpen är hårdfryst. Håris som många sett och hittat detta år detta är vitt och en svamp NJA  kom inte på någon

     

Då jag hade en plastpåse med mig så beslöt jag mig att den plocka jag med mig hem och tina upp för att se. Väl hemma och upptining så såg jag bättre Gullkrös (Tremella mesenterica

   

Fast det var lite som att gå över bäcken för hemmavid så har jag detta fast av mindre art av GullkrösTremella mesenterica, vad jag kunnat utröna 

Av Bengt Bertilsson - 18 januari 2021 06:00

Om det var fel på fotografierna så var det kanske lite upp till betraktaren att vara kritisk. Att snön blev blå var ljuset som reflekterades fick jag ett tips och fick samtidigt flera tips på hur jag skall tänka och göra i framtiden för att ta bättre fotografier då jag inte har redigeringsprogram i datorn utöver standard så blir det via min Pentax K-50 som allt måste ske tillsvidare
 
Att få snön vitare vid fotografitillfället handlar om vitbalansen och detta skall också gå att redigera via kameran efteråt men detta misslyckades
 
Hittade att det går att extrahera färgen så det blir lite svartvitt över foto men ändå lite färg 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards