Alla inlägg under januari 2021

Av Bengt Bertilsson - 17 januari 2021 06:00

Äntligen så har jag fått bilder på eld som liknar eld så långt är jag nöjd.
 
Men jag är inte nöjd och behöver hjälp både gällande inställningarna och varför blir snön blå skulle jag gärna vilja få förklaringar på
 
Plus en annan fråga, när du lägger ut en bild på social medier eller bloggar så är ofta en originalbild 7 - 8 Mb tar lite lång tid för en annan med max 10 i adsl modem finns det lämpliga standardmått för nedladdning så de sen är lättare att ladda ner för andra att kopiera också
 
Har börjar redigera de till ca 40 % så bildpunkter 4928/3264 blir 1971/1305
 
 
 
Bild 1. 1/500 sek. f/5,6 40 mm ISO 500
 
 
 
Bild 2. 1/1600 sek. f/5,6 24,38 mm ISO 2500
 
K 50 Objektiv Pentax 18-55

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2021 07:43

Äntligen säger jag vi har fått lite vinter även detta år 12,6 minus visar morgontemperaturen denna morgon och det är garanterat myggfritt väntar jag dock lite med att gå ut och sitter och lyssna på Naturmorgon istället på P 1.

 


Tog mig en sväng ut tidigare i veckan och det var lätt att ta sig fram i skogen då vi endast fått ett litet snötäcke knappt synbart. Någon tjäle finns inte så där det normalt är surt och lite ogästvänligt där är det lika surt fortvarande när jag gick min runda runt Ringsjön.

 

Kom jag upp på högplatån och kanske är detta spåren från Klevastigen som jag inte lyckats hitta i verkligheten utan bara läst den skulle gått där jag går är en körväg sedan skogen höggs ner senast 

Av Bengt Bertilsson - 15 januari 2021 08:45

Nu blir din elräkning i Mark ännu dyrare i framtiden eller oavsett var du bor i landet

Mellan 2014 och 2019 höjdes elnätspriserna i snitt med 27 procent (Ekot 13/1). Men det är inte nog, tycker regeringen. Enligt ett nytt förslag som precis varit ute på remissrunda ska statliga Vattenfall som är huvudleverantör för oss i Marks kommun få möjlighet att höja priserna ännu mer.
 
Så oavsett om du minska eller ha en liten elförbrukning så höjs de fasta kostnaderna som för många innebär att de aktivt försöker påverka och minska sin förbrukning ökar kostnaderna när dessutom elskatt och moms ökar kostnaderna samtidigt,

Av Bengt Bertilsson - 15 januari 2021 06:00

Istappar kan bildas under ljust, soligt, men underfrysande väder, när is eller snö smälts av solljus eller någon annan värmekälla (som en dåligt isolerad byggnad), fryser om den droppar av under utsatta förhållanden. Med tiden fortsätter avströmning av vatten att istappen växer. En annan uppsättning förhållanden är under isstormar, när regn som faller i luften något under frysningen, och långsamt samlas upp, eftersom många små istappar hänger från kvistar, löv, trådar osv. För det tredje kan istappar bildas var som helst där vatten sipprar ut eller droppar från vertikala ytor, t.ex klippor. Under vissa förhållanden kan dessa långsamt bilda de frysta vattenfallen som isklättrare föredrar.
 
Istappar bildas på ytor som kan ha en slät och rak eller oregelbunden form, vilket i sin tur påverkar formen på en istapp. Ett annat inflytande är smältvatten, som kan rinna mot istappen i en rak linje eller som kan rinna från flera riktningar. Föroreningar i vattnet kan leda till krusningar på ytan av istapparna.
 
Istappar är långsträckta av tillväxten av is som ett rör i hängande droppe. Detta isrör är cirka 0,1 mm i höjd och 5 mm i bredd. Som ett resultat av denna tillväxtprocess är det inre av en växande istapp flytande vatten. Tillväxten av en istapp, både i längd och bredd, kan beräknas och är en komplicerad funktion av lufttemperatur, vindhastighet och vattenflödet in i istappen. Tillväxthastigheten i längd varierar vanligtvis med tiden och kan under ideala förhållanden vara mer än 1 cm per minut.

Under rätta förhållanden kan istappar också bildas i grottor (i vilket fall de också kallas isstalaktiter). De kan också bildas i saltvatten som sjunker från havsis. Dessa så kallade isstalaktiterkan faktiskt döda sjö…


Ovan är kopierad text från 

Av Bengt Bertilsson - 13 januari 2021 19:48

Morgonstund med guld i mund är detta ett exempel på en sån här morgon när solen sakta stiger och låter sina första strålar skina genom trädstammarna nere vid Ringebäckens lopp 

 

Men är det samma bild 1/100 sek. f/9 55 mm jag fotograferat eller är det 1/400 sek. f/5,6 55 mm 

   

Foto · Natur
Av Bengt Bertilsson - 12 januari 2021 16:33

Skall inte klaga på utsikten jag har utanför här. Ett krispigt vinterlandskap med rimfrost och ett litet snöblandat istäcke som kommit förgyller tillvaron samtidigt som solen tittade fram.
 
Men ändå svårt att hitta harmonin på nytt i skrivandet och kanske överhuvudtaget då det blivit sporadiska inlägg trotts att jag aldrig varit så aktiv på sociala medier som nu. 
Kan det bero på detta kanske, snabba inlägg som försvinner i mängden mätta en att vara en i mängden kanske. 

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2021 06:00

Gårdagens dilemma och ett försök att rätta till genom att göra om 
 

 
Klippt lite här och där och fått bort det mesta 

Av Bengt Bertilsson - 7 januari 2021 06:00

Där skulle jag göra mig till och fotografera och kände mig så nöjd med det jag fotograferat tills jag kommer hem och ser eländet. T.o.m "en blind höna" borde se detta eller så är det jag som inte har ögonen öppna

   

För ni ser väl vad som finns med som inte skulle vara med 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards