Alla inlägg den 6 april 2021

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2021 06:15

Detta är väl ett av de första vårtecken vi kan få se Hästhov eller heter den Tussilago är kanske beronde av följande 
Blommorna och bladen har också en slemlösande effekt och användes förr som hostmedicin. Därav det latinska namnet tussilago som betyder ört som häver, dvs. botar hosta 
         

Av Bengt Bertilsson - 6 april 2021 06:00

Fågelskådning via köksfönstret och detta måste vara en Björktrast (Turdus pilaris) en trast som är vanligt förekommande i sitt häckningsområde i norra Palearktis.

 
Wov tänkte jag men sen kollade jag Den palearktiska regionen eller Palearktis är en av de åtta djurgeografiska regioner som jorden delas upp i. Den omfattar EuropaAsien norr om Himalaya, norra Afrika, och de norra och centrala delarna av Arabiska halvön. Men det var lite hårresande när man läser det först utan att veta vad norra Palearktis ligger. Jag var nog borta den geografilektionen i skolan 

Men sen när jag frågade mina fågelvänner 


De tycker det ser mer ut som en Dubbeltrasten är mellan 26 och 29 centimeter lång och väger upp till 140 gram. Den liknar taltrasten, men är större, mer långstjärtad, ljusare i fjäderdräkten och står mer upprätt. I flykten är den kraftfullare och flyger i längre bågar än taltrasten.

Dubbeltrastens rygg och skuldror är gråbruna med olivbrun anstrykning, stjärtens tre yttre pennor är vita i inre kanten mot spetsen samt att de undre vingtäckarna är vita. Halsen, bröstet, buken och undergumpen är vita med svartaktiga runda fläckar. Strupens mitt är dock ofläckad och den har ofta en mörk fläck på vardera sidan av bröstet i ovankanten av vingen.

Ja taltrasten ser liknande ut också så nu blir jag vilse helt enkelt 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards