Alla inlägg den 11 april 2021

Av Bengt Bertilsson - 11 april 2021 06:00

Har ni ett bra tips hur vi trädgårdsodlare skall bekämpa våtarv eller är det bara att rensa och åter rensa
Mina pallkragar såg inte roliga ut när jag börja sondera vad jag skall plantera detta år i dessa.
Odlade potatis och morötter i dessa förra åren och rensa och allt såg så fint ut i höstas, men nu när våren nalkas fast i skrivande stund var det - 6 grader är det en isskorpa på jorden och kanske inte ens lämpligt att peta i matjorden har jag gjort detta
   
 
Som synes var det en grön matta i dessa som var förvisso bara att ta en liten planteringskratta och i stort sätt bara att kratta bort
   
 
Såg de trots väderleken gått i blom alla redan också så dessa klara kylan bra.
 
Så nu återstår det dela att fundera vad sår jag där i år kan flytta mina jordgubbsplantor som inte mått så bra i vinter i de andra pallkragarna när det blir mildare väder och skifta om
 

Våtarv är en vinterannuell ört som gror under hösten. Som höstgroende övervintrar den i vegetativt stadium, växtsäsongen därpå blommar den och producerar frön och dör sedan. Blommorna är små med fem vita kronblad, som är kluvna nästan ända till basen. Vid första anblicken är det lätt att tro att det är tio kronblad.
Blomningstiden sträcker sig över större delen av sommarhalvåret, och vid gynnsamt väder kan den på e…

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards