Alla inlägg den 6 maj 2022

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2022 05:30

Ca 100 m från farstutrapppan rinner Ringebäcken och ca en km härifrån har den sin källa. Den syns mer när den rinner utmed Hajomsvägen ca 500 m. Fast den bäck som Marks kommun kallar för Ringebäcken är inte ringebäckens källa.
   
Senaste veckorna så har jag noterat att vattennivån minskar synbart nästa varje dag. För några år sedan såg jag flera större öringar i denna del av bäcken
 
Ovan är foton från V 16
Nu har den torkat ut flera år så blev jag mycket överaskad att jag noterade en liten öring ca 5 - 6 cm lång i denna del där vattennivå finns kvar. Pratat med grannar som bor lite längre ner och de noterade öringar förra sommaren i små vattensamlingar då
Foton nedan är från V17 
   

Av Bengt Bertilsson - 6 maj 2022 05:30

Mina planteringskragar/lådor kärt barn kan ha olika namn har stått för fäfot under hela vintern har dock inte hindrat ogräset att växa i visa lådor på gott och ont också. Dels så har jag jordgubbsplantor i visa och där har löven skyddat och i visa där har ogräset tagit över helt och hållet. utom i en låda och där hade vi morötter och skördade dessa sist innan frosten 

       
Så nu ligger jag där på alla fyra och rensa, dels p.g.a benet inte lyder mig när jag står upp är det bättre jag går ner på knä och rensa.
 

 
Ser inte mycket ut för världen efter rensningen och här skall det komma rabarber också så detta är nog bäst vi inte visa 
 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards