Inlägg publicerade under kategorin Natur

Av Bengt Bertilsson - Söndag 28 april 06:00

Till min stora glädje upptäckte jag igår kväll att häggen blommar nu efter gårddagens regn och nu går vi i väntans tidevarv på att syren skall blomma. Denna period sägs vara den vackraste under hela året då allt händer nu

Läs mer om denna tid

Mellan hägg och syren

Hägg blommar (Wikimedia Commons)

Uttrycket ”Mellan hägg och syren” sägs första gången ha använts av en skomakare som tog sin semester under denna period och satte upp skylten ”Stängt mellan hägg och syren”.

I genomsnitt varar perioden tio till tolv dagar i Mellansverige och anses vara den vackraste tiden på året.

TEXT: av Kersti Wistrand

”1.En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.
Och solens ljus
och lundens sus
och bäckens sorl bland viden
förkunna sommartiden.

2. Sin lycka och sin sommarro
de yra fåglar prisa.
Ur skogens snår, ur stilla bo
framklingar deras visa.
En hymn går opp
av fröjd och hopp
från deras glada kväden,
från blommorna och träden. ”

Så lyder den gamla vackra försommarpsalmen skriven av Carl David af Wirsén. Och denna dikt beskriver tiden som är just nu i slutet av maj, en livskvalitet att glädjas över i vårt underbara land.

Uttrycket ”mellan hägg och syren” har troligtvis sitt ursprung i gamla skråbestämmelser att skomakargesäller skulle friställas för att ge sig ut på vandring just då och därför kunde skomakerierna stänga under denna period, som varar tio till tolv dagar i genomsnitt.

I den första upplagan av uppslagsboken Nordisk familjebok från slutet av 1800-talet beskrevs häggens blomning så här:
”Några få ljumma majnätter och varma dagar är nog, och liksom genom ett trollslag står häggens svällande och doftande blomsterskrud färdig, frigjord från vinterknopparnas fängsel, ett mästerverk av naturens slösaktiga alstringskraft, ty ingen skönare brudslöja kan den unga Flora ikläda sig vid vårsolens möte.”

Lövsångaren. Sveriges vanligaste flyttfågel med övervintring i Afrika

Lyssna på Lövsångaren: You tube

Naturen är klädd i sin skiraste skrud och det skjuder av vackraste fågelsång. Förr i världen brukade man stiga upp tidigt med solen och ge sig ut i den vackra naturen för att njuta av Guds sköna natur.
Som unga uppsalastudenter cyklade vi ett gäng ungdomar iväg ett par mil vid femtiden på Kristi Himmelsfärdsdagens morgon för att ”fira gökotta”. Det var för ett halvt sekels sedan. En gång ställdes färden till Fiby urskog; året därpå till Linnés Hammarby. Vi lyssnade på fåglar, examinerade växter och förtärde vår frukostmatsäck i det gröna.
Och framförallt lyssnade vi efter göken, som då var mer allmän än nu. Från vilket väderstreck skulle den höras i år? Hur skulle det kommande året gestalta sig? Norregök-sorgegök? Östergök – tröstergök? Västergök – bästergök? Södergök – dödergök? Nej, det där sista lär vara misstolkning. Det ska istället vara södergök – smörregök. Åt man smör, var man rik.

Gökunge matas av lurad småfågelmamma

LÄNK: Lyssna på gök Youtube

Tiderna har ändrats. Göken är inte lika vanlig nu som förr. Många fåglarter har minskat, men under TV:s och Svenska Naturskyddsföreningens gökotta på Djurgården den 19 maj i år fick jag det glädjande beskedet att man denna morgon lyssnat till trettio olika fågelarter, dock inte göken. Ornitologen Per Bengtson berättade att lövsångarna och bofinkarna är de två vanligaste flyttfåglarna i Sverige, medan vinterns vanligaste fågel är talgoxen. Det finns tretton miljoner par lövsångare och åtta miljoner par bofinkar. De finns över hela landet. Den lilla lövsångaren, som bara väger sju gram och lika mycket som en körsbärstomat, har flugit hela den imponerande vägen från mellersta Afrika under ett par veckors tid. Hur kan de hitta rätt? På senare år har forskare slutit sig till att åtminstone en del flyttfåglar har en slags inbyggd kompass i ögonen. I fågelögats näthinna finns ett speciellt pigment som i mycket svagt ljus reagerar på magnetiska fält. (1)

Bofink

LÄNK: Lyssna på Bofink youtube

Hur kan man då känna igen dessa fåglars sång? Både bofinken och lövsångaren har fallande melodier, men medan bofinken har en optimistisk slinga och ofta en liten knorr på slutet (”ja, ja, ja, ja, ja, ja, jag är från Örnsköldsvik”), är lövsångarens melodi mer sorgsen och melankolisk (”ja, ja, ja, ja, ja, ja, jag är inte så glad, nä”).

Min egen favoritfågel är koltrasten. I augusti avgörs om koltrasten blir Sveriges nationalfågel. Jag hoppas det. Passa på och gå ut i den vackra naturen och njut i den mån du förmår det!

”Nu grönskar det i dalens famn,
nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid!
Var dag är som en gyllne skål,
till brädden fylld med vin.
Så drick, min vän, drick sol och doft,
ty dagen den är din.

Långt bort från stadens gråa hus
vi glatt vår kosa styr,
och följer vägens vita band
mot ljusa äventyr.
Med öppna ögon låt oss se
på livets rikedom
som gror och sjuder överallt
där våren går i blom!
Text: Evelyn Lindström. Musik: J.S Bach.

Syrén (Wikimedia commons)

Kersti Wistrand

Av Bengt Bertilsson - Lördag 27 april 15:00

När jag steg ut på farstutrappan denna morgon mötes jag av en fantastisk syn.

Det hade kommit regn som var mätbart också. Detta var jag inte ensam om att notera, även naturen hade uppmärksammat regnet.

Tacksamt hade den suget åt sig av regndropparna som kom och visade sin tacksamhet genom att bladverket veklat upp sig ännu mer än igår

Minnet kan svika mig men jag kan inte eririna mig vi fått regn under hela april förren nu inatt och det var inte mycket men alltid något

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 06:00

Åkermossen mer än sjö, men på kartor från slutet av 1800 - talet så finns det två vattendrag varav bara ett finns idag kvar på kartorna. En vacker rund sjö lik Ringsjöarna jag har i min omgivning lyste den b blå i solskenet vid mitt besök. Nu gick jag inte runt sjön då jag alla redan upptäckt jag gått fel och skulle vända. Men studera första bilden ser det ut som sjön ligger högt upp och det bör vara Surtans dalgång där granarna slutar.
En båt på andra sidan kan vara ett tecken på att det kan finnas fisk i den. Troligen i så fall inavelfisk likt Ringsjön då tillflöden inte finns enl kartor.

Av Bengt Bertilsson - Söndag 14 april 06:15

Alla ni som tänkt er upp till Ringsjön, lämna era bilar hemma. Ta cykeln istället eller gå.
P.g.a någon dumpade sin husvagn där uppe i höstas. Bortforslingen av husvagnen lär kostat många tusenlappar har jag hört. Därför har markägarna kommit fram till att återigen stänga vägen för motorfordon.
I nuläget finns det inga parkering/vändplatser där bommen finns så var vänlig respektera åtgärden och parkera utmed Hajomvägen är enda alternativet om ni inte vill hindra eller blir instängda p.g.a andra. Sen kan vi beklaga denna åtgärd men respektera det gör jag i alla fall.

Men fortvarande kan vi via allmänhetsrätten komma upp till Ringsjön ändå med hjälp av våra fötter och cykla.
För den som älskar stigar så finns det en stig/väg som är lite svår att gå fram mellan Furet och ner till kanalen men hittar ni dit och över finns det en bro och följ sen skogsstig så kommer du snart på skogsvägar och fram till Berghem

Av Bengt Bertilsson - Söndag 7 april 06:15

Våren är en vacker tid om vi bara tar oss tid att stanna upp och se oss omkring. Ibland så skall vi höja blicken lite också

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - Fredag 29 mars 06:00

Kampen mellan våren och vintern skapar ett fantastiskt vackert mönster av iskristaller i ett skogsdike.

Av Bengt Bertilsson - Onsdag 27 mars 06:00

Tidningen Land har lagt ut en artikel på Facebook som är mycket läsvärd. Jag undra vem som plockar upp efter dom hemma varför hen inte är med och plocka upp efter dom för själva avsakna de naturvett. Sen så återigen kan jag konstatera att alkohol sätter ner styrkan då de inte orkar bära hem tomburkar/flaskor. Även om denna artikel handlar om fjällen så ser jag ute i naturen massor av skräp efter andra som vandrat före mig.

Fler turister ger ökad nedskräpning i fjällen

Allt fler vill fjällturista i Sverige, men det har också lett till ökad nedskräpning i fjälltrakterna.

– Kebnekaise håller på att förvandlas till en soptunna, säger Stefan Hamréus på länsstyrelsen.

Så här kan det se ut. Stefan Hamréus har själv tagit bilden på vindskyddet i Långfjällets naturreservat. Så här kan det se ut. Stefan Hamréus har själv tagit bilden på vindskyddet i Långfjällets naturreservat. FOTO: Stefan Hamreus

I takt med att fler vill ägna sig åt friluftsliv och vandring ökar också nedskräpningen i fjällen. I Dalafjällen har Stefan Hamréus, tillsynsman på länsstyrelsen i Dalarna, gjort förfärande upptäckter de senaste åren.

– Jag grävde ur en hålighet förra sommaren, mitt ute på kalfjället. 1,5 meter djup, lika bred och den var rågad. Jag kom ner till skräp från 1980-talet med bullens pilsnerkorvar, berättar Stefan Hamréus.

Bryter mot regler

Många av de nya besökarna i de svenska fjällen vet inte hur man beter sig i ett naturreservat.

– Det är en kategori människor som ser en fin utsiktsplats där de slår läger, bryter massa grenar, gör en eldstad. Redan där har de brutit mot tre regler. De tar fram sina konserver och lämnar kvar det man ätit ur.

Mängder med alkohol

Vissa fjällvandrare har med sig mängder med alkohol ut i naturen – och lämnar kvar tomma flaskor och burkar. Vissa fjällvandrare har med sig mängder med alkohol ut i naturen – och lämnar kvar tomma flaskor och burkar. FOTO: Stefan Hamreus

För att inte tala om alkoholen. Stefan Hamréus ger exempel på några fiskare som kommit till sjön med åtta backar öl och en stor kartong med vin och whisky.

– Det går nog räkna på att 90 procent av all nedskräpning sker av män. Man har fått för sig att fiskesemester går hand i hand med alkohol.

Vandrar i foppatofflor

Okunskapen om lämplig utrustning är också ett problem. Många förstagångsvandrare vet inte vad de ger sig in på.

– De tar inte reda på vilken utrustning man ska ha. Det är direkt farligt. Man packar ryggsäckar fulla med konserver, och går i gympaskor. Någon kom hit ut till fjällstugorna vid Hävlingen – 13 kilometer i obanad terräng – i foppatofflor, säger Stefan Hamréus.

Läs också: Stor vandringsguide – här är de klassiska nybörjarmisstagen

Vill lösa problemen

Här har vandrare uträttat sina behov bara ett par meter från vandringsleden och låtit toapappret ligga. Här har vandrare uträttat sina behov bara ett par meter från vandringsleden och låtit toapappret ligga. FOTO: Stefan Hamreus

I tisdags samlades fjällvärldens olika aktörer i Idre för att under en heldag diskutera gemensamma förslag på hur man kan lösa problemen.

– Länsstyrelsen samarbetar med stiftelsen Håll Sverige rent, som har kontakt med alla fjällänen. De menar att Kebnekaise håller på att förvandlas till en soptunna. En av samerna däruppe hade åkt runt med fyrhjuling hela förra sommaren och plockat skräp.

Attitydförändring

En ökande fjällturism har förstås positiva ekonomiska effekter för regionen men samtidigt måste de som går ut i naturen lära sig vad som gäller, anser Stefan Hamréus.

– Det måste in en attitydförändring. Vi har också börjat samtala med helikopterföretagen, för de kör ut gästerna men har ingen koll på deras bagagevikt. Det ska vara hård kontroll på vad och hur mycket man tar med sig, och vad de tar med sig hem.

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - Söndag 24 mars 07:00

Årets första vårtecken 23/3 från dikeskanten

De vattenfyllda dikerna är välfyllda både med vatten som grodrom