Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

Ensamt

Av Bengt Bertilsson - 16 januari 2013 07:03

Att det kan vara lite ensamt där ute på farstutrappan i arla morgonstund är normalt och jag får spetsa mina öron för att uppfatta något och synfältet det består bara av några meter framför mig. Brukar alltid någon av mina katter dyka upp och stryker sig kring bena och hälsa och vill att jag öppna ytterdörren. Men idag så verkade de tagit en större inspektionstur i omgivningen för att kolla sitt revir.
Lika ensamt satt jag där igår eftermiddag fast det var ljust då såg jag inte en själ. Vid tre av mina fågelstationer fanns inte en enda ”pjodde” Dessutom var det vi säger dödstyst, ett fenomen som förvisso inträffa när skymningen övergår till kväll och ”pjoddarna” krypet in i sitt natt härbärge. Då kände jag mig övergiven och ensam i den stora världen.
Men kanske är det detta jag behöver uppleva också, det behövs inte vara fullt med liv runt omkring sig och jag som mina ”pjoddar” behöver ta det lite lugnt och inte flyga runt som ett ”tätting” jämt.

9/10 tillfällen så är det liv utanför, fast alla visar inte sig, skall jag få se flest ”pjoddar” får jag nog kolla genom rutan.

         

En koll tidigare så var det fullt vid mina stationer och Sidensvansen var åter där fast i något mindre antal. Rödhaken dök också upp och en gulsparv lyste så fint. Ett gäng gråsiskor dök också upp. Året lilla undantags fågelautomat på baksidan av huset har blivit ett nytt tillhåll och där trivs dels mark ätande ”pjoddar” men där finns också en tätt bevuxen häck att krypa in och äta i lugn och ro.

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards