Alla inlägg under oktober 2015

Av Bengt Bertilsson - 31 oktober 2015 07:38

Allhelgona är den helg på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som lämnat det här livet. En helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.
Tankarna går till alla som inte finns ibland oss nu längre. Hustrun och jag har varit på kyrkogården tidigare och tänt lyktorna och det blir en tur ner dit på nytt och se så inte ljuset slocknat senare idag.

 
Mina tankar går också till kyrkogården där barndomshemmet finns som jag inte kan besöka mer än i tankarna. Där mor och far ligger och min broder tänder ljus denna helg finns de i mina tankar. Känns det lika vemodigt varje år jag tänker på dessa och ögonen tåras varje gång. Kanske en påminnelse också att stunden närmare sig också för oss levande också. Är det en helg vi tänder ljus för dem som inte längre finns ibland oss.
Samtidigt så känns det underbart att idag lyckats samla flertalet av barn och barnbarnen här hemma och njuta av några timmars samvaro. För nog bör vi tänka på varandra mer när vi lever och har varandra. Men vi har sällan tid och om vi själva inte erkänner att vi lever i överflöd, strävar vi efter lyx och fåfänga ibland, fast det är ofta döda ting, och många gånger tror oss odödliga kan vi inte tämja döden för den finns där och den hinner alltid ikapp oss.

Döden den kan komma sakta men den kan vara ett ögonblicklig också och psalmen 249 Blott en dag: text L. Sandellden som spelats på de flesta begravningar jag varit på, ger/gav mig eftertanke att det är min stund här på jorden just nu kan det snart också vara den sista. Men denna tanke vill nog jag slå ifrån mig och jag tror inte jag är ensam om detta. Kanske borde jag ställa mig frågan till mig själv är jag redo och är min omgivning redo. Jag våga knappt prata om detta mer än i tanken.

Är det inte så att vi vill leva för dagen och morgondagen det vet vi inget om och kanske inte ens bry sig mer än var det står i den fulltecknade almanackan som måste göra.

Nu finns jag dock är idag och i nuet och visst Psalm 297 Härlig är jorden: text B.S Ingemann, C Bååth-Holmberg ger en kraft. Under allhelgonahelgen minns vi på ett särskilt sätt våra döda. Gravarna smyckas med blommor, och ljusen brinner i skymning och mörker mellan alla helgons dag och alla själars dag.

 

Allt fler ser förvisso Allhelgona med skräckens förebild och det är godis och bus som gäller och är den helg på året då vi tillsammans med människor i Sverige och världen uppmärksammar och minns dem som lämnat det här livet. En helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla.

Av Bengt Bertilsson - 29 oktober 2015 00:15

Försökt fånga månen  

       

Dimmoln började fånga  månen denna kväll

 

          

Mullet först men sen klarnade det upp

             

Av Bengt Bertilsson - 28 oktober 2015 06:03

Dags att rätta till och ställa allt tillrätta efter skogsskövlingen fanns det två rabatter som fått ligga för fäfot ett tag

 

Ogräset hade fått härja i dessa i många år tyckte jag att nu får jag ta tag i detta också och grävde upp allt och försöka ta tillvara på eventuella lökar som fanns i jorden.

 

Var sak har sin tid och detta projekt tog 5 timmar och de sista timmarna fick jag handhjälp av Lill drängen som var hemma på besök annars hade det tagit hela dagen

 

Så nu här ena rabatten färdigplanterad med lökväxter den andra återstår att plantera vad det nu blir. Kanske plantera jag jordgubbar som kan vara gott att plocka när vi går förbi rabatten till sommaren

 

Av Bengt Bertilsson - 27 oktober 2015 00:15

Ringde kundkontakt 90200 idag, kön var 45 min och jag hade nr 85 gav upp direkt


Telia skickade ut en faktura den 2015-09-28 den ankom idag den 26 oktober 2015 Faktura brevet har varit på villovägar nästan en hel månad och den skall vara betald 2 november 2015.

 


Om jag inte betala räkningen i tid så får jag betala förseningsavgift och div pålägg på fakturan. Hörde i helgen ett inslag om skälig tid från en faktura erhållit till den skall vara betald 10 dagar är praxis den 2 nov är om 7 dagar och banken skall dra summan på fredag så det är snabba ryck som gäller.

  

Jag vet Telias försvar skaffa autogiro så drar summan automatiskt oavsett om fakturan har kommit och sen kan Telia kvittera ut en faktureringsavgift på 25 kr Alternativet är att införskaffa e-faktura förutsätter då att kunden har internetbank förstås.
Sen har jag fått som svar tidigare när samma sak inträffat gå in på mina sidor där finns alla fakturor och går att skriva ut på skrivare

 

Telia tar sen förgivit andra saker

På fakturaran står det att läsa att det blir nya villkor som kommer att träda ikraft den 1/1 2016

Det är bara 4 sidor att läsa igenom och Telia förutsätter att vi kan det gamla utantill. Jag letade idag efter en snabbinfo ibland bruka förtag göra en sammanfattning men fann inget

 

Så har jag det ute på landet med fast telefon där det hänger järntrådar och den trådlösa förbindelsen är nästan frånvarande när det gäller Telia mobil är det utomhus som gäller om jag skall ringa på min Telia mobil  (Tele 2 har en stapel och går ringa från inomhus om jag befinner mig i rätt rum) så alternativen finns men är små.

 

Är det kanske inte konstigt att jag blir lite småsur och lite irriterad. Även om jag löst problemet med den försvunna fakturan för flera veckor sedan och klagat via andra medior på denna uteblivna faktura lär jag knappast vara ensam och sitter vederbörande utan dator och intenetbank så blir det snällt att betal 30 kr i fakturaavgift via autogiro och som sagt tidigare att komma fram till Telia gäller snart kanske djungeltrummor istället 
Just nu har vi problem att visa mobila abonnemang och tv- och bredbandsabonnemang och fasta telefoniabonnemang och e-postadresser. Försök om en stund igen.

Av Bengt Bertilsson - 26 oktober 2015 06:15

Lite långsökt jämförelse med vem som varit här kommer jag att tänka på Kilroy was here var en amerikansk graffitifras, som under andra världskriget dök upp överallt där de amerikanska trupperna fanns. Så dyker skräpnisse upp här utmed våran landsväg som förbinder 41:an med 156:an.

 

Att skräpnisse varit här och slängt sitt grovavfall i naturen

 

Eller så var återvinningsstationen stängd uppe på Skene skog

   

Eller så var det någon som inte ville åka dit med sitt avfall

 

Utan hävde de där det var passligt enl. skräpnisse själv tyckte det hör hemma.

   

Bildäck, Microugn, lampa, tidningar, kläder m.m

 

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 25 oktober 2015 06:15

I min regnmätare fanns det plötsligt vatten i och detta tror jag mig knappt sett under hela oktober månad.

 

Av Bengt Bertilsson - 24 oktober 2015 00:15

Morgonstjärnor eller skall vi säga planeter det är vi ser på morgon lysa, fast de lyser inte av sig själva utan det är en morgonsol som lyser upp dessa

 

Nu kan jag kanske inte min stjärnhimmel så bra men det sägs vi kan se Jupiter. Mars och Venus nu och dessa tre ligger i så fall på rad. Om jag har fel får ni självklart skriva en kommentar

Av Bengt Bertilsson - 23 oktober 2015 07:08

Hustrun vaknade av ett brak utanför vårt sovrumsfönster strax efter midnatt. Yrvakna och nyfikna tittade vi ut och såg våra trädgårdsmöbler ligger huller om buller på gräsmattan.

 

Hur dessa flyget flera meter förvånar oss båda då vi inte noterade någon vind och om det blåst någon minut innan måste det varit kraftigt. Bordet och stolen har ramlat ungefär där de stod men hur har ena stolen hamnat nedanför farstutrappan och den andra strax bredvid.

Får gå ut och plocka upp när det ljusnat och titta om vi kan se några spår av djur eller människor som varit är på nattliga besök annars så var det spöken som härjar här.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards