Alla inlägg under november 2020

Av Bengt Bertilsson - 30 november 2020 05:45

Tittade ut genom köksfönstret och såg rimfrosten ligga på träden och boklöven sitter fortvarande kvar på träden och bryter den vita färgen som annars tagit över omgivningen 

 

Grått och trist för ögat men för en som lider av färgblindhet kanske en syn som är vanlig för dessa. Inser jag ganska kvickt hur viktig synen är för upplevelser  

 


Av Bengt Bertilsson - 29 november 2020 06:15

Detta år är inget sig likt och detta är inte bara covid-19 som förändra livet utan stundens allvar. De sålde billiga julskinkor och detta måste inhandlas så klart.
Problemet var eller kanske inget problem vi hade julskinka liggande i frysen som aldrig blev tillagad som tänkt skulle gjort tidigare i år. Nu behövdes det plats för de nya och då blev det att ta upp en av de som fanns och detta år blev det en adventskinka som hustrun mästerligt tillagat 

 

Mat
Av Bengt Bertilsson - 29 november 2020 06:00

Sen kan ett fotografi bli sämre enl ens egen utsago som kan bero på både det ena som det andra och i detta fall var det nog en inställning som klickade 

 

Men en redigering i kameran befann jag mig någon annanstans tidsmässigt och det framgår mer synligt 

 

    


Av Bengt Bertilsson - 28 november 2020 15:15

Lite som att svära i kyrkan fenomen att äta lutfisk i november alla redan men inledes jag i frestelsen så fall jag när jag fick se de fått hem året lutfisk i disken blev det ett inköp
 
Normalt så intagens denna delikatess först dagen innan julafton i vårt hem men blev sugen och testa den djupfrysta denna gång. Gör inte detta säger jag efteråt. Står att det är Långa Molva molva utan skinn, men det var skinn på fisken. Dessutom småbitar och stjärtbitar. Okey sen smaken var det ingen fel på fast det är pepparrotssåsen som sätter smaken resten behövs inte men nödvändigt  

Mat
Av Bengt Bertilsson - 28 november 2020 06:00

Fick en kommentar för några dagar sedan om skillnaden mellan färg och svartvitt kan vara en tidsresa och detta kan jag instämma i också. Detta kort redigerad i kameran och visst blir det lite av ett fotografi från förr känsla övergivit

      

Original kortet visst ser det gammalt ut där också men inte den känsloupplevelse tycker jag 

 

Av Bengt Bertilsson - 27 november 2020 18:15

Färg eller svartvit ibland går det knappt att skillnaden eller går detta om vädret är grått 

 

Över eller under vilket foto är redigerad i kameran

 


Av Bengt Bertilsson - 20 november 2020 06:00

Roade mig med att fotografera både i färg och svartvit frågan är dock vilket blir bäst 

   
Skriv gärna i kommentarsfältet vad du tycker 


Av Bengt Bertilsson - 19 november 2020 06:00

Fortvarande tycker jag mina gamla styckningskunskaper sitter där. Får man tag i en riktig fläsksida så blir det kalasmat. Annars det där fläsket i butiken är som en skosula, finns ju inget fett på fläskbitarna som ligger i hyllorna 

  

Fast helt nöjd var jag inte mded styckningen men det såg jag först vid hemkomsten och detta överlever jag


Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards