Alla inlägg under september 2017

Av Bengt Bertilsson - 30 september 2017 06:00

Kanske är det mer bestämt brandgul skålsvamp, Aleuria aurantia.. Växer på en grusväg vilket var en ny upplevelse att se 

        

Det finns också de som säger Mönjeskål (Aleuria aurantia), även kallad brandgul skålmurkla och brandgul skålsvamp, är en art av sporsäckssvampar i familjen Pyronemataceae

Av Bengt Bertilsson - 29 september 2017 06:30

Kanske är det sista veckan som det går att njuta av den sista grönskan denna höst för nu börjar bladen skifta i färg och ramla av 

         

Av Bengt Bertilsson - 28 september 2017 06:00

Kvarnåsabäcken vattenflöde är nu åter normalt fast ni som minns för ett år sedan var den snustorr vid samma tid som nu  

       

Av Bengt Bertilsson - 27 september 2017 06:00

Vad är det för svampar som växer på detta träd

       
Tydligast så ser jag tre svampar där jag går bet på två.

     
Överst sitter det flera tickor men de två andra verkar den ena gjort sitt och den andra växer denna på en stam egentligen liknar mer en marksvamp

       

Av Bengt Bertilsson - 26 september 2017 06:00

Älgfluga, hjortfluga eller älglus (Lipoptena cervi)  är en art av lusflugor som först beskrevs av Carl von Linné 1758. Flugan är en blodsugande parasit som främst lever på hjortdjur såsom älg, kronhjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar. Wikipedia

   

Bilderna är inte de bästa men det vimlar av dessa i skogen just nu. De kröp i håret och på kläder in på bara kroppen. Seglivade också försökte nypa ihjäl dessa gick inte är det bara att göra som med fästingar klämma ihjäl dem

Av Bengt Bertilsson - 25 september 2017 06:00

Ca 3 månader kvar till julafton ser det vårlikt i vägkanten är hemmavid 

         

Av Bengt Bertilsson - 24 september 2017 06:00

Hösten närmre sig och ovädret hänger i luften och ibland klarblå himmel ibland mörka moln. Skinner solen och skapa fantastiska bilder att beskåda enl. min betraktelse synvinkel 
         
Kunde jag inte låta bli att leka lite med bilderna
           

Av Bengt Bertilsson - 23 september 2017 06:00

Kanske inte 100 säker på att jag har rätt men nog tuycker jag det är Björnmossa har jag fel så rätta mig 

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards