Alla inlägg under februari 2020

Av Bengt Bertilsson - 29 februari 2020 15:48

Kanske för ögat inte så unikt foto, men det är betraktaren som skall avgöra detta. Fånga ögonblicket så stämde detta bäst med verkligheten 1/80 f25 ISO 100

 

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2020 16:30

Detta medborgarförslag skickade jag in till Marks kommun men detta klarade inte instansen för att nå fram till kommunfullmäktige p.g.a bl.a då det handlar delvisst om ett tidigare medborgarförslag 


För att vi ska kunna behandla detta som ett medborgarförslag behöver du konkretisera vad ditt förslag är.


När jag gjorde så tyckte jag i alla fall men då uppfattades det som det endast handlar om att jag har synpunkt gällande att kommunens anställda inte följer gällande parkeringsnorm. Vänligen formulera ditt förslag enligt ”Jag föreslår att Marks kommun beslutar att…” så kan vi säkerställa att förslaget är korrekt uppfattat.


Oavsett det spelar ingen roll fast Marks kommun blivit uppmärksammad på att deras regler som gäller i Marks kommun inte gäller kommunanställda med tjänstebil i alla fall men alla andra skall rätta sig efter reglerna och normer samt förskrifter Bilen har ståtrt i princip stått där troligen dagligen och så sent som denna vecka varje dag jag varit på besök i Kommunens fastigheter.


De tänker sopa framför andras dörrar men inte sin egen 


Sopa rent framför egen dörr innan Marks kommun besluta om nya p normer.

5 febr 2020 diskuterades och beslut antog av KS i Mark om nya P- normer och det handlar i mycket hur många p ytor det skall finns för företagare, näringslivet och fastighetsägare främst för jag hörde inte enda ord om Marks kommun egna behov. MB hade inte ens svarat och troligen inte ens varit remissinstans.

Nya P – normer behöver ses över men parkeringsfrågan diskuterades och som av en händelse var jag närvarande på KS budgetmöte i okt 2019 också när det bl.a ett parti äskade på en höjning av p-böterna i Mark kommun. Nu blev det inte så, men tänk vad många kronor det skulle ramlat in i P- böter.

Fast å andra sidan kommunen hade själva fått betala ena bötesbeloppet då kommunen äger ena bilen som används av kommunanställd. Den andra bilen ägs av en annan anställd men den hade fått betala ur egen ficka av den lön kommunen betalar hen.

Summa summarum medborgarförslaget som påtalade P- problemen hamnade i en utredning. Nya p-normer skall antagas och jag kunde konstatera att återigen samma två bilar på 2 timmarsparkeringen utanför kommunhuset så Marks kommuns politiker sopa rent framför egen dörr innan Kommunfullmäktige fattar beslut om nya p – normer för andra den 27 februari

Jag föreslår att Marks kommun innan dagens beslut notera att kommunen inte följer dagens föreskrifter och p normer.  Samtidigt som de ämnar införa nya p normer informera i framtiden att dessa nya gäller både för förare i kommunens egna bilar som anställda i kommunförvaltningen.   


Foton och medborgarförslaget i nov 


     

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2020 08:28

Så fick vi en riktig vinter i grevens tid kan vi lugnt påstå. 

 

Tvåsiffrigt visade temperaturmätaren och vi har så pass mycket snö att gräset täcks. Påminner faktiskt lite som vädret vi hade när vi flyttade hit på 80 – talet


Av Bengt Bertilsson - 26 februari 2020 07:00

Fotografering när det inter bliv som det var tänkt blev ändå lite som jag tänkte fast det beror nog på betraktaren utsago 

 

Gårdagens snöfall och snötäckta träd och gren fascinerade mig och när jag var ute och körde ser jag träden täckta med snö och flingorna faller wow stoppa min bilfärd och fram med kameran och tryckte av 4 kort snabbt och lätt.

Samtliga foton så jättefina ut i displayen allt i svart/vitt som det såg ut i verkligheten.

   

Men när jag sen ser i datorn det är inte lika fint p.g.a snöflingorna som faller ligger som en dimma framför träden.

 

Men det blev svartvitt fast det är i färg och hade jag ändrat slutartiden hade snöflingorna sett annorlunda ut, men jag sönderstressad ville fånga ögonblicket då hänger inte hjärnhalvorna med  



Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2020 11:31

Du vet väl om att idag är det Fettisdagdagen, Semlans dag eller säger du Fastlagsbulle

Oavsett kärt barn har många namn och det sägs att du får äta så många du vill också Fast allt har sitt pris också och visa föredrar att baka dessa själva istället.

 
Hajoms kooperativa kan rekommenderas 15 kr styck lagom med grädde och mandelmassa finns även med vanilj

Mat
Av Bengt Bertilsson - 25 februari 2020 07:45

Visserligen så skrevs det ironiska kommentarer igår på sociala medier när det varnandes för snö.

Men i natt så kom den där snön vi saknat hela vintern och med den vind som får blötsnön som faller att bita i skinnet och ställa till det på vägar och trottoarer.

 

Katten sprang sin sedvanliga tur från utsläppet i källaren runt knuten och fick nästan bredsladda när hon skulle ta svängen upp på trappan.


Själv tänker jag hålla mig inne denna morgon och tittar jag ner mot vägen så kommer det enstaka bilar körandes

 
Så ta det lugnt när du ger dig ut och de som kommit ut på vägarna verkar sköta sig då inga olyckor eller andra problem verkar inrapporterade i skrivande stund. Ser ni och hör ni något fyll på tråden och rapportera nyheterna  

Av Bengt Bertilsson - 22 februari 2020 08:26

Det regnar och blåser, soptunnorna flyger taket på fågelautomaten flyger iväg allt är sig likt och jag kan nog kopiera veckans inlägg för det är repris på väder denna dag.


Tror jag håller mig inomhus denna dag fotografera får jag göra en annan dag. Fast Pentax kamera den tål vatten 


Blåsigt och tidvis regn eller skurar varnar SMHI

Mycket moln och tidvis regn. I eftermiddag över södra Västergötland byar av regn eller blötsnö, i övrigt spricker molntäcket upp på många håll. Idag och inatt 1-6 grader. Inatt mest mulet i hela området. Västlig eller sydvästlig vind med mycket hårda vindbyar, 21-24 m/s. Inatt avtagande vind men fortsatt blåsigt.


En koll i historiken så hade vi snö för två år sedan 

Av Bengt Bertilsson - 21 februari 2020 06:00

Kvarnåsabäcken har sin källa en bit upp i skogen, rinner den ner mot ett utdikat område som jag dokumenterat som den gröna skogen tidigare. Där ser man bl.a det funnits åkermark som idag är planterad gran på. Dikerna är välfyllda och nu svämmar vattnet över i dikerna. Ligger torrgranar som inte klarat av blåsten i området                   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards