Alla inlägg under maj 2021

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2021 06:00

Satt och slötittade ut genom fönstret och såg solen försvinna ner bakom snårskogen vi har åt väster och fasinerades lite av grönskan. 
     
Kunde jag inte låta bli att pilla lite på inställningarna 
Bild 1 1/50 sek. f/6,3 55 mm ISO 200
Bild 2 1/50 sek. f/25 55 mm ISO 1600
Bild 3 1/50 sek. f/25 55 mm ISO 1600 
Skillnaden mellan 2 o 3 måste vara att jag haft focus på något annat och fått solen stjärnliknande 

         

Foto · Natur
Av Bengt Bertilsson - 28 maj 2021 06:00

Så var nästa etapp av årets ved avklarad och vedboden välfylld och så även veden i pannrummet 

     
På vedbacken är det nu plats för året ved som ligger och väntar på att köras upp och skall där förvaras till säsongen 2023/2024 

   
Kvar på vedbacken liger nu veden som skall eldas 2022/2023

Ved
Av Bengt Bertilsson - 27 maj 2021 06:00

Ibland så ser jag inte detaljen i fotografiet i kameran utan först när jag lägger upp det i datorn som jag notera vad är det jag fångat på bild

  
Ett blad och en vattendroppe var det jag först såg. Men så notera jag det speglar sig något i vattendroppen 

  
Plötsligt så kom fantasin att få spinn i hjärnkontoret på mig och jag tyckte mig se både det ena som det andra 

1/100 sek. f/7,1 55 mm ISO 400 



Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2021 19:50

KSAU fixade formalia kring för den fd kommundirektörens avskedande och lite av som att sopa sammanarbetassvårigheterna under mattan och snyggade till både skrift och pengamässigt så det ser bra ut ang vederbörandes avskedande
 
Samtidigt verkar det som det visade sig att på sammanträdet fick politikerna vetskap om att
Två kvinnor aktuella att bli ny kommundirektör
Två kvinnor har valts ut till slutintervju för att få tjänsten som ny kommundirektör i Mark.
– Båda har anknytning till Sjuhäradsbygden och är mycket kompetenta

Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2021 18:16

Var det inte politiker som stod och sa att det var slut på neddragningar och stängningar av verksamheter på Skene lasarett. Men som vanligt lagom till semestern så stänger de ner verksamheter och det finns alltid ursäkter till varför. då det är semestertider alltid svårt med personal. men vad händer efter semestern tro kommer verksamheten tillbaka åyterstår att se.
Den tuffa situationen på dialysmottagningen på Södra Älvsborgs sjukhus, leder till att sjukhuset planerar att stänga dialysmottagningen i Skene i sommar.
Mottagningen har under en längre tid haft brist på sjuksköterskor och den ansträngda arbetsmiljön har lett till att flera sjuksköterskor sagt upp sig under våren.
"Jag ser allvarligt på den kompetens som förvinner" säger Ulrika Olofsson jobbar som sjuksköterska på dialysmottagningen i Borås.

Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2021 05:00

Efterhandskonstruktion i KSAU och förslag till KS


Nu vet jag inte vad som stod/står i handlingarna 19/5 då dessa inte finns offentliga på hemsidan vad jag kan se i KS handlingar står bara ändringen.

Men på KSAU den 19 förslog

Tomas Johansson (M) yrkar att första meningen under rubriken Ny kommundirektör, på sidan 6, i Aprilrapport för Marks kommun justeras till Marks kommun valde att avsluta anställningen med dåvarande kommundirektör i början av året.


Var det inte samarbetssvårigheter i första versionen som Jessica Rodén som också medierna sa/skrev men som vi aldrig fått veta vilka


Nu skall notan betalas via

Kommunstyrelsen får överskrida sin budgetram avseende ordinarie verksamhet med maximalt 1,9 mnkr vilket motsvarar tidigare kommundirektörs avgångsvederlag.

Det var KSAU och sen konfirmerat i KS och plötsligt föreslås det vara Marks kommun

https://www.mark.se/globalassets/e-politik-och-organisation/arendelistor-och-protokoll/kommunstyrelsens-arbetsutskott/2021/protokoll/2021-05-19-kommunstyrelsens-arbetsutskott.pdf?r=20210521123326


Ärendet kommer nu upp på nytt i KS idag den 26/5  och skall valsas i den politikiska kvarnarna
Kommunstyrelsen - Marks kommun

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2021 07:28

Konstkollo ska locka tonåringar till Rydal detta skriver BT på webben idag 25/5
 
Rydal museum vänder sig till ny målgrupp och erbjuder tonåringar gratis konstkollo som äger rum i 21-23 juni och är gratis. Men på grund av pandemin är deltagarantalet begränsat till åtta och fem platser är redan bokade.
Det är lite som mycket skrik för lite ull eller är det så litet intresse i Marks kommun så borde väl tre plats bli fort upptagna nu.

Av Bengt Bertilsson - 25 maj 2021 05:30

Var med Kinna fotoklubb förra månaden vid Örestens fästning och fotograferade. Ett foto som jag själv blev nöjd som jag tycker jag se verkligheten i vad jag själv upplevde denna kväll 

 

1/60 sek. f/6,3 200 mm ISO 200

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards